장 뤽 고다르는 현대 영화언어의 발전이라는 면에서 가장 큰 공로를 남긴 감독이다. ‘고다르 이전’과 ‘고다르 이후’라는 말이 생겨났을 만큼 고다르는 고전적 영화스타일과 현대적인 영화스타일을 가르는 경계에 서서 스스로 수많은 스타일 실험으로 영화의 미학적, 정치적 효과의 경계를 넓히는 데 가장 크게 공헌했다.
고다르는 소르본대학을 중퇴하고 파리 시네마테크 출신으로 독학으로 영화를 배웠고 시네마테크의 친구들인 프랑수아 트뤼포, 클로드 샤브롤 등과 함께 영화비평지 <카이에 뒤 시네마>의 필자로 활동했다.
50년대 말 ‘누벨바그’(새로운 물결)라는 사조를 이끄는 감독들로 나선 고다르를 비롯한 이들 세대는 영화 역사상 최초로 영화에 대한 폭넓은 이론적 지식으로 무장하고 영화를 찍은 세대다. 누벨바그 세대 가운데 고다르는 제일 파격적인 영화언어로 첫 작품을 찍었고, 데뷔작인 <네 멋대로 해라 A Bout de Souffle>(1959)는 영화언어의 혁명을 몰고 온 영화사의 고전으로 남았다.
이야기를 펼치는 관습적인 방식을 무시하고 제멋대로 진행되는 줄거리에다 등장인물의 행위를 논리적으로 설명해주지 않으며 곧잘 거친 비약과 생략으로 편집을 때우는 <네 멋대로 해라>의 스타일은 ‘영화의 abc를 모르는 철부지 평론가가 저지른 장난’이란 비난도 받았으나 몇번이고 다시 봐도 질리지 않는 새로움으로 가득 차 있다. 고다르 영화의 힘은 첫 영화에 다 집약되어 있다.
험프리 보가트가 나오는 미국식 갱영화를 프랑스식으로 바꾼 <네 멋대로 해라>에서 고다르는 닳고 닳은 이야기를 전혀 다른 방향에서 찍어낸다. 고다르는 내용을 뒷받침하는 스타일이라는 전통적인 수법 대신 스타일 그 자체를 전경화시키고, 관객에게 ‘이것은 영화’라는 것을 끊임없이 강조하는 수법을 썼다. <네 멋대로 해라> 이래 고다르가 60년대에 줄곧 추구했던 영화 작업은 이야기의 전통적인 경계를 깨는 작업이었다. 영화는 인공적으로 만들어낸 허구이고 익숙한 이야기 규칙에 따라 지어낸 거짓말이지만, 관객은 진짜처럼 포장한 그런 허구의 이야기를 즐긴다.
그러나 고다르에게 중요한 것은 영화가 그럴듯하게 사실적으로 보이느냐, 그렇지 않느냐가 아니라 감독이 영화로 무슨 말을 하는지 관객이 자각하느냐 그렇지 않느냐라는 것이었다. 관객에게 그런 자각력을 심어주기 위해 고다르는 영화의 형식적 메커니즘을 드러내는 스타일을 창안했다. 대부분의 상업영화는 그 메커니즘을 감추지만 고다르의 영화는 의도적으로 그 메커니즘을 드러냈다.
화면은 매끄럽게 연결되지 않고 배우는 화면을 쳐다보며 말하고 때로는 화면 밖에 감독의 논평이 깔리기도 한다. 스타일을 전면에 내세우면서 이야기의 인공성을 폭로한다는 노선은 브레히트의 거리두기 효과와 밀접한 관계가 있는 것이었고 60년대 중반으로 가면서 고다르는 미학적 효과보다는 이야기의 정치적 효과쪽으로 관심을 옮겨갔다.
<네 멋대로 해라>에서 <주말 Weekend> (1968)까지가 고다르 영화의 제1기라 한다면, 1968년 5월 혁명 이후는 고다르 영화의 제2기다. 좌파였던 고다르는 아예 마오쩌둥 주의로 노선을 정하고 지가 베르토프(기록영화의 이상에 가장 가깝게 다가섰던 30년대 소련 영화감독 이름) 집단을 만들어 혁명적인 영화의 생산과 제작과 배급에 주력할 것을 선언하고는 당시까지 그와 줄을 맺고 있던 전세계의 배급망과 관계를 끊었다. 노동자, 학생들과 같이 생활하면서 그들과의 토론을 바탕으로 ‘정치적 주제에 관한 영화’가 아니라 ‘정치적으로 만들어지는 영화’를 만들고자 했던 고다르의 신념은 그러나 좌절하고 만다.
관객의 사고를 유도하기 위해 고다르가 도입한 실험적인 양식은 주관객층인 노동자와 학생의 반발을 샀다. 고다르의 영화가 너무 어려웠기 때문이다. 그당시에 고다르가 겪었던 어려움을 반영하고 있는 영화가 <만사형통 Tout Va Bien> (1972)이다. 이브 몽탕과 제인 폰다라는 스타 배우가 나오는 이 ‘상업영화’는 자본주의 체제 내에서 어떻게 하면 영화를 급진적으로 만들 수 있는가라는 고민을 표현하고 있다. <만사형통> 이후 고다르는 스위스에서 칩거 생활에 들어갔고, <할 수 있는 자가 구하라: 인생 Sauve Qui Peut: La Vie>(1980)으로 다시 상업영화에 복귀할 때까지 주로 비디오 실험에 몰두했다.
80년대의 고다르 영화에서 60년대 고다르 영화의 흔적을 찾기란 쉽지 않다. <미녀 갱 카르멘 Pr om Carmen>(1983) <마리아께 경배를 Je Vous Salut Marie>(1986) <누벨 바그 Nouvelle Vague>(1988) 등의 영화를 통해 고다르는 이제 영화, 나아가 예술의 가능성을 회의하고 그럼에도 불구하고 예술이 무엇을 할 수 있는가, 예술이 발언할 수 있는 대상이 있는가, 예술이 없어도 자연은 아름다운 것 아닌가, 그럼 종교는 무엇을 할 수 있는가, 따위의 형이상학적인 질문들과 씨름하고 있다. 동시에 후기 고다르의 영화는 사운드와 이미지의 관계를 성찰하는 고다르 특유의 실험이 거의 완성단계에 이른 도저한 형식주의를 보여준다.
Jean-Luc Godard was born in Paris on December 3, 1930, the second of four children in a bourgeois Franco-Swiss family. His father was a doctor who owned a private clinic, and his mother came from a preeminent family of Swiss bankers. During World War II Godard became a naturalized citizen of Switzerland and attended school in Nyons (Switzerland). His parents divorced in 1948, at which time he returned to Paris to attend the Lycée Rohmer. In 1949 he studied at the Sorbonne to prepare for a degree in ethnology. However, it was during this time that he began attending with François Truffaut, Jacques Rivette, and Éric Rohmer.
In 1950 Godard, with Rivette and Rohmer, founded "Gazette du cinéma", which published five issues between May and November. He wrote a number of articles for the journal, often using the pseudonym "Hans Lucas". After Godard worked on and financed two films by Rivette and Rohmer, Godard's family cut off their financial support in 1951, and he resorted to a Bohemian lifestyle that included stealing food and money when necessary. In January 1952 he began writing film criticism for "Les cahiers du cinéma". Later that year he traveled to North and South America with his father and attempted to make his first film (of which only a tracking shot from a car was ever accomplished).
In 1953 he returned to Paris briefly before securing a job as a construction worker on a dam project in Switzerland. With the money from the job, he made a short film in 1954 about the building of the dam called Opération 'Béton' (1958) ("Operation Concrete"). Later that year his mother was killed in a motor scooter accident in Switzerland. In 1956 Godard began writing again for "Les cahiers du cinéma" as well as for the journal "Arts". In 1957 Godard worked as the press attache for "Artistes Associés", and made his first French film, Charlotte et Véronique, ou Tous les garçons s'appellent Patrick (1959) (aka "Charlotte et Véronique").
In 1958 he shot Charlotte et son Jules (1960) ("Charlotte and Her Boyfriend"), his homage to Jean Cocteau. Later that year he took unused footage of a flood in Paris shot by Truffaut and edited it into a film called Une histoire d'eau (1961) ("A Story of Water"), which was an homage to Mack Sennett. In 1959 he worked with Truffaut on the weekly publication "Temps de Paris". Godard wrote a gossip column for the journal, but also spent much time writing scenarios for films and a body of critical writings which placed him firmly in the forefront of the "nouvelle vague" aesthetic, precursing the French New Wave.
It was also in that year Godard began work on À bout de souffle (1960) ("Breathless"). In 1960 he married Anna Karina in Switzerland. In April and May he shot Le petit soldat (1963) in Geneva and was preparing the film for a fall release in Paris. However, French censors banned it due to its references to the Algerian war, and it was not shown until 1963. In March 1960 À bout de souffle (1960) premiered in Paris. It was hugely successful both with the film critics and at the box office, and became a landmark film in the French New Wave with its references to American cinema, its jagged editing and overall romantic/cinephilia approach to filmmaking. The film propelled the popularity of male lead Jean-Paul Belmondo with European audiences.
In 1961 Godard shot Une femme est une femme (1961), his first film using color widescreen stock. Later that year he participated in the collective effort to remake the film Les sept péchés capitaux (1961), which was heralded as an important project in artistic collaboration. In 1962 Godard shot Vivre sa vie: Film en douze tableaux (1962) in Paris, his first commercial success since "À bout de souffle". Later that year he shot a segment entitled "Le Nouveau Monde" for the collective film Ro.Go.Pa.G. (1963), another important work in the history of collaborative multiple-authored art.
In 1963 Godard completed a film in homage to Jean Vigo entitled Les carabiniers (1963), which was a resounding failure with the public and stirred furious controversy with film critics. Also that year he worked on a couple of collective films: Les plus belles escroqueries du monde (1964) (from which Godard's sequence was later cut) and Paris vu par... (1965). In 1964 Godard and his wife Anna Karina formed their own production company, Anouchka Films. They shot a film called A Married Woman (1964), which censors forced them to re-edit due to a topless sunbathing scene shot by Jacques Rozier. The censors also made Godard change the title to "Une femme marié" so as to not give the impression that this "scandalous" woman was the typical French wife. Later in the year, two French television programs were produced in devotion to Godard's work.
In the spring of 1965 Godard shot Alphaville, une étrange aventure de Lemmy Caution (1965) in Paris; in the summer he shot Pierrot le Fou (1965) in Paris and the south of France. Shortly thereafter he and Anna Karina separated. Following their divorce, Godard shot Made in U.S.A (1966), "Deux ou trois choses que je sais d'elle (1966)", "L'amour en l'an 2000" (1966) (a sequel to "Alphaville" shot as a sketch for the collective film "L'amour travers les ages" (1966)).
In 1967 Godard shot La chinoise (1967) in Paris with Anne Wiazemsky, who was the granddaughter of French novelist François Mauriac. During the making of the film Godard and Wiazemsky were married in Paris. Later in the year he was prevented from traveling to North Vietnam for the shooting of a sequence for the collective film Loin du Vietnam (1967). He instead shot the sequence in Paris, entitled "Camera-Oeil". Also during 1967 Godard participated (as the only Frenchman) on an Italian collective film called Amore e rabbia (1969).
In 1968 Godard was commissioned by French television to make Le gai savoir (1969). However, television producers were so outraged by the product Godard produced that they refused to show it. In May of that year Henri Langlois was fired by the head of the French Jean-Pierre Gorin to form the Dziga-Vertov group, infuriating Godard. He became increasingly concerned with socialist solutions to an idealist cinema, especially in providing the proletariat with the means of production and distribution. Along with other militantly political filmmakers in the Dziga-Vertov group, Godard published a series of 'Ciné-Tracts' outlining these viewpoints. In the summer of 1968 Godard traveled to New York City and Berkeley, California, to shoot the film "One American Movie", which was never completed. In September he made a trip to Canada to start another film called "Communication(s)", which also went unfinished, and then made a visit to Cuba before returning to France.
In 1969 Godard traveled to England, where he made the film British Sounds (1970) for BBC Weekend Television, but the network later refused to show it. In the late spring he traveled with the Dziga-Vertov group to Prague to secretly shoot the film "Pravda". Later that year he shot Lotte in Italia (1971) ("Struggle for Italy") for Italian television. It was never shown, either.
In 1970 Godard traveled to Lebanon to shoot a film for the Palestinian Liberation Organization entitled "Jusque à la victoire" (1970) ("Until Victory"). Later that year he traveled to dozens of American universities trying to raise money for the film. In spite of his efforts, it was never released.