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자전거 변속기 세팅, 뒤 디레일러 조정, 앞 변속기 조정, Adjust Rear Derailleur

Jobs 9 2024. 11. 9. 20:57
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뒤 변속기를 조정할 때에는 우선 변속기와 프레임을 연결해주는 디레일러 행어가 기본적으로 잘 정렬되어 있어야 한다. 또 변속기의 한계 조절 나사(Limit Screw)가 올바르게 조정되어 있는 상태에서 변속기 케이블의 장력을 적절히 유지해야 정확하고 빠른 변속이 가능하다.
 
기존의 스프라켓 단수와 호환되는 변속기를 사용해야 정확한 변속이 이뤄지므로 반드시 호환성 여부를 체크해야 하며, 라이딩 스타일, 스프라켓과 체인링에 따른 변속 최대 허용치, 최대 스프라켓 톱니 수에 따라 뒤 디레일러 풀리 케이지 플레이트의 길이가 다른 것을 사용해야 변속기의 손상을 막을 수 있다는 점 등도 미리 고려해야 한다.
 
요즘에는 보편적으로 변속 케이블을 당기면 큰 스프라켓(저단기어)으로 움직이는 정방향 변속기를 많이 사용하지만 일부 과거 제품의 경우 반대 방향(고속 기어)으로 움직이는 역방향 변속기도 나왔다. 이번에는 원활한 변속을 위해 뒤 디레일러를 올바르게 조정하는 방법을 알아보겠다.
 
뒤 디레일러 구조

1. 장착 볼트
    프레임의 디레일러 행어에 변속기를 장착하기 위한 볼트.
2. B-스크루(Body Screw)
    디레일러의 위쪽 풀리와 가장 큰 스프라켓 사이에 간섭이 있을 경우 B-스크루를 돌려 적절한 간격을 유지할 수 있도록 조정하는 볼트.
3. 한계 조절 볼트(Limit Screw)
    변속기가 스프라켓의 최고단과 최저단 범위 안에서 움직일 수 있도록 한계를 조절하는 볼트로 H(고단), L(저단)로 표기되어 있다.
4. 케이블 고정 볼트(Pinch Bolt)
    변속 케이블을 변속기에 고정하기 위한 볼트로 케이블의 장착 루트에 따라 정확하게 고정해야 한다.
5. 상단 풀리(Upper Pulley) 또는 가이드 풀리(Guide Pulley)
    변속을 할 때 체인을 다음 스프라켓으로 옮겨주는 역할을 하는 변속기 케이지의 상단에 위치한 톱니.
6. 풀리 케이지(Pulley Cage)
    변속기의 상단과 하단 풀리를 연결해주는 지지대.
7. 하단 풀리(Lower Pulley) 또는 텐션 풀리(Tension Pulley)
   변속을 할 때 체인의 장력을 적절하게 유지하는 역할을 하는 변속기 케이지 하단에 위치한 톱니.


 

뒤 디레일러 조정


 1. 크랭크를 돌리면서 좌, 우 변속 레버를 조작해 크랭크의 가장 큰 체인링과 스프라켓의 가장 작은 톱니에 체인이 걸리도록 한다.


2. 자전거를 뒤에서 바라보았을 때 변속기의 위, 아래 풀리와 가장 작은 스프라켓의 위치가 일직선에 놓여 있는지 확인한다.

 
3. 크랭크를 돌리면서 +자 드라이버를 이용해 H 나사를 시계(또는 반 시) 방향으로 돌리면서 풀리와 스프라켓이 일직선에 놓이도록 하고 체인과 스프라켓 사이에 소음이 나지 않도록 미세하게 조정한다.


4. 크랭크를 돌리면서 뒤 변속기 레버를 조작해 다음 단계 스프라켓으로 체인이 원활하게 이동하는지, 소음이 발생하지 않는지 확인한다.


5. 앞의 과정에서 다음 스프라켓으로 변속이 원활하지 않거나 소음이 발생한다면 변속레버의 조절  배럴을 시계 방향으로 돌리면서 케이블 장력을 조절한다.


6. 크랭크를 돌려 뒤 변속기 레버를 조작해 체인이 원활하게 이동하는지, 소음이 발생하지 않는지 확인한다.


7. 크랭크를 돌리면서 왼쪽 변속 레버를 조작해 체인이 가장 작은 체인링에 위치하도록 하고 오른쪽 변속 레버를 조작해 체인을 가장 큰 스프라켓으로 옮긴다.



8. 체인이 스프라켓 바깥으로 넘어가면 크랭크를 돌리면서 +자 드라이버를 이용해 L 나사를 시계 방향으로 돌린다.


9. 스프라켓과 풀리가 일직선에 놓이고 체인과 스프라켓 사이에 소음이 나지 않도록 미세 조정한다.


10. 만약 2단에서 1단으로 변속이 원활하지 않는 경우에는 L 나사를 반시계 방향으로 돌린다.


11. 스프라켓과 풀리가 일직선에 놓였을 때 체인과 스프라켓 사이에 소음이 나지 않도록 미세 조정한다.


12. 앞 뒤 모두 저단 상태에서 풀리와 스프라켓 간격이 5~6mm가 되도록 B 스크루를 +자 드라이버로 조정한다.


 
이후 적절한 기어 배율로 변속을 해보아 변속이 원활하게 되는지 체크한다. 변속이 원활하지 않거나 소음이 발생하면 변속 레버의 조절 배럴을 이용해 케이블 장력을 미세하게 조정한다. 테스트 라이딩을 거쳐 변속이 원활하게 이뤄지는지 체크하면 조정 완료.

 

 

 

앞 변속기는 크랭크의 각 체인링 사이에서 체인을 움직여 원하는 기어로 변속할 수 있게 해주는 부품이다.

앞 변속기의 작동이 원활하지 않으면 체인이 체인링 안쪽으로 떨어지거나 가장 큰 체인링 바깥으로 이탈할 수 있고, 잡음도 생겨 정확한 조정이 필요하다. 변속기 조정을 어렵게 생각하는 경우가 많은데, 직접 따라 하면서 문제를 해결하고 원리를 파악해 보자.
 
변속기 조정은 프레임에 따라, 또 변속기 고정방식과 케이블 루트에 따라 조정방식이 다르다. 프레임과 맞지 않으면 변속이 불가능하고 변속기의 설치부터 아예 안 될 수도 있어 변속기를 교환하거나 설치할 때는 변속기 방식을 잘 살펴야 한다.
기본적인 앞 변속기의 조정은 적절한 높이와 방향으로의 설치, 그리고 한계조절 나사(Limit screw)의 조절과 변속 케이블의 장력에 따라 달라진다.
 
앞 디레일러 구조


 

 

변속기 고정 밴드(Clamp)
앞 변속기를 프레임에 고정해 설치할 수 있도록 둥근 형태의 밴드로 되어 있다.
 
안쪽바깥쪽 케이지(Cage)
변속을 위해 체인을 밀어주는 부분으로 모양과 안쪽 면의 굴곡이 제품마다 다르다.
 
H(High), L(Low) 나사
가장 큰 체인링(또는 작은 체인링) 바깥(또는 안쪽)으로 체인이 이탈되지 않도록 변속기의 작동 한계를 조절하는 나사. 변속기 고정 밴드에 따라서 H, L 나사의 순서가 서로 다르다.
 
핀치 볼트(Pinch blot, 고정 볼트)
변속 케이블을 잡아 고정해주는 볼트. 케이블이 올바르게 장착될 부분에 케이블 홈이 있으며, 와셔와 함께 볼트로 케이블을 고정하는 역할을 한다.
 
변속기 고정 방식에 따른 종류
  탑 밴드(Top band) 방식,  E-플레이트(Plate) 방식,  다운 밴드(Down band) 방식, 
  다이렉트(Direct) 방식,  브레이즈 온(Braze on) 방식

 

 

앞 변속기 조정
1. 앞 변속기 케이블을 5mm 육각렌치를 이용해 케이블 고정 볼트를 풀어 변속기에서 분리한다.
2. 변속기를 최대한 바깥으로 당겨 가장 큰 체인링과 변속기의 바깥쪽 케이지 아래 간격이 1~2mm 정도로 만든다. 변속기 사이에 타이어 레버 등을 시트 튜브 사이로 넣어 변속기를 바깥으로 고정 시키는 것도 좋다.

 

 
 3. 5mm 육각렌치를 이용해 변속기가 움직일 수 있도록 변속기 밴드 고정 나사를 푼다.

    가장 큰 체인링과 케이지의 높이를 1~3mm로 조절하기 위해 변속기를 손으로 움직인다. 이때 동전을 삽입하면 간격 측정이 쉽다.
4. 당겼던 변속기 레버를 다시 원위치로 두거나 변속기와 시트튜브 사이에 끼워 두었던 타이어 레버를 조심스럽게 제거하고 변속기가 가장 작은 체인링으로 돌아오게 한다. 변속기의 바깥쪽 케이지와 가장 큰 체인링의 방향이 평행한지 살펴본다.
5. 만약 변속기 방향이 평행하지 않다면 손으로 가장 큰 체인링과 변속기의 바깥쪽 케이지를 나란하도록 변속기를 잡고 조정한다.
6. 변속기 높이와 방향이 제대로 조정되었음을 확인하고 5mm 육각렌치를 이용해 밴드 고정 볼트를 완전히 조인다. 고정 볼트의 적정 조임강도는 5~7Nm이다.
7. 뒤 변속기를 1단(가장 큰 스프라켓)에 위치하도록 변속레버를 조절한다.
8. 앞 변속기 안쪽 케이지를 살펴 체인이 닿는지 크랭크를 돌리며 체크한다.
9. 만약 체인이 안쪽 케이지와 닿거나 소음이 나면 L조절 나사를 +자 드라이버를 이용해 반시계 방향으로 풀어주면서 체인과의 간격을 1mm 정도로 조정한다. 체인이 안쪽 케이지와 멀다면 L조절 나사를 시계방향으로 조여 체인과의 간격을 1mm로 조정한다.
10. 크랭크를 돌리면서 체인과 변속기 안쪽 케이지 간격이 일정한지, 소음이 나지 않는지 확인한다.
11. 변속기 케이블 끝을 롱노우즈 등으로 잡고 변속기의 핀치 볼트가 고정될 홈에 팽팽하게 잡아당겨 올바르게 장착하고 5mm 육각렌치를 이용해 고정한다. 이때 핀치 볼트의 조임 강도는 5~7Nm이다.
12. 뒤 변속기를 고단(가장 작은 스프라켓)에 위치하도록 변속레버를 조절한다.
13. 앞 변속기 변속레버를 조절해 체인과 변속기가 가장 큰 체인링에 위치하도록 한다.
14. 만약 앞 변속기 바깥쪽 케이지가 체인과 닿거나 소음이 나면 H조절 나사를 +자 드라이버를 이용해 반시계 방향으로 풀어주면서 체인과의 간격을 1mm로 조정한다.
15. 또는 체인이 바깥쪽 케이지와 간격이 멀어 체인이 이탈하거나 변속레버를 끝까지 밀었을 때 변속기 유격이 생기면 H나사를 시계방향을 조이면서 체인과의 간격을 1mm 정도로 조정한다.
16. 크랭크를 돌리면서 체인과 변속기의 안쪽 케이지 간격이 일정한지, 소음이 나지 않는지 체크한다.
17. 앞 변속기를 중간 체인링에 두고 뒤 변속기를 가장 큰 스프라켓으로 옮겨 크랭크를 돌려 앞 변속기 안쪽 케이지에 체인이 닿는지 체크한다.
18. 만약 안쪽 케이지에 체인이 닿으면 앞 변속레버의 조절 배럴(Barrel)을 시계방향으로 조여 체인과 안쪽 케이지가 닿지 않도록 미세 조정한다.

 

 

 

 

 

How to Adjust Your Rear Derailleur for Better Shifting

 

 

The rear derailleur is like a World Tour Team’s strongest domestique: one of the hardest working, but rarely appreciated parts of the overall equation. Few of us really appreciate how integral the rear derailleur is until it stops functioning perfectly. Then you’re stuck with, at best, an imprecise and clattery ride.

So the next time you climb with little—well, a little less—effort, give a nod to this marvel of engineering. Here’s how rear derailleur adjustment works—plus tips to keep it running like new. 

How the rear derailleur adjustment works

Your rear derailleur moves your chain across cogs and maintains proper tension on the chain with every gear change. How? The chain runs around two jockey pulleys on the rear derailleur. When you shift to a larger chainring or cog, the shifter cable pulls the rear derailleur forward, causing the pulleys to push the chain onto the larger sprockets while keeping chain tension in check.

When you shift to a smaller cog, the shifter cable releases the rear derailleur, which swings outward, taking up chain slack and causing the pulleys to pull the chain onto a smaller sprocket. If everything is set up correctly, your rear derailleur should make one clean shift for every click of your shifter. 

 

 

The many parts of a rear derailleur

Kent Pell
  1. The upper area on the derailleur is the b-knuckle.
  2. On Shimano and SRAM derailleurs, the b-tension adjuster fine-tunes the height of the guide pulley. On Campagnolo derailleurs, the adjustment is done via a screw near the p-knuckle.
  3. To adjust cable tension, use the barrel adjuster.
  4. The guide pulley keeps the chain in line as it moves from cog to cog during shifts.
  5. The idler pulley helps hold tension on the chain regardless of gear choice.
  6. The mounting bolt connects the derailleur to the frame.
  7. The parallelogram linkage lets the chain move left and right and up and down the cassette while remaining parallel to the cogs.
  8. High and low limit stops are usually found near the b-knuckle but sometimes on the front of the parallelogram. The low limit (often marked L) prevents shifts into the spokes; the high limit (marked H) prevents the chain from dropping off the smallest cog.
  9. The p-knuckle holds both the guide pulley and a spring that keeps tension on the cage to hold the chain taut.
  10. The cable bolt pinches the shift cable in place. On most derailleurs, when the shift lever pulls on the cable, the derailleur moves up the cassette to a lower gear. The exception: Shimano’s low-normal (AKA: Rapid Rise) derailleurs, on which it does the opposite.
  11. The cage keeps the chain in line between the pulleys.
  12.  

How to adjust and align a rear derailleur

Before adjusting anything on the derailleur, first ensure that your rear derailleur hanger is straight. A bent hanger is often the cause of rear derailleur shifting woes.

The derailleur hanger is the part of the frame to which your rear derailleur mounts. Derailleur hangers are made to bend under impact and not destroy your expensive frame or drivetrain. On carbon and aluminum frames, this hanger is often replaceable. Make sure the hanger is aligned with the first cog. If bent inward, you can very gently align it. But your best remedy is to have your local shop use a special hanger alignment tool to fix it, or replace the hanger entirely.

If your chain doesn’t move when you shift, or it skips cogs, your rear derailleur may be out of alignment. Hop off your bike and do this: Shift your chain into the biggest chainring and smallest cog, then loosen the cable clamp bolt (where the cable attaches to the derailleur).


Leave the derailleur in the smallest cog and adjust the high limit screw. 

Push the derailleur in the largest cog and adjust the low limit screw. 

Look for the high and low adjusters on the derailleur—often marked with an H and an L. Adjust the high-gear screw by turning it until the jockey pulleys line up with the smallest cog. Your chain should move smoothly around the cog and pulleys when you turn the pedals.

 

To check alignment with the largest cog, rotate the pedal forward and push the rear derailleur so that the chain shifts to the largest cog. If the pulleys take the chain beyond the largest cog, screw the low adjuster inward until this stops. Reattach the cable and tighten the clamp.


After adjusting limits, pull the slack out of the cable and tighten down the clamp.

Fine-tune with the barrel adjuster, located where the cable housing enters the rear derailleur. For the best performance, position the guide pulley roughly 6 to 7mm away from the cogs. If your chain skips when you shift to a lower gear, give the barrel adjuster a half-turn counterclockwise. (Tip: Think L for lower and for left turn.) A higher gear? Try a half turn clockwise.

 
 

Sometimes the cause of a skipping-feeling of your shifting is a stiff chain link. This happens when one or more chain links doesn’t properly articulate, either from corrosion or damage to the chain. This can be mitigated by cleaning your chain and adding a few drops of lube to each of the rollers and pins. This create a smooth and efficient chain and allows your rear derailleur to move through the cogs without hesitating. To check for a stiff link, gently back-pedal the chain and pay attention to how the chain rolls off the derailleur pulleys. If any links skip, work some lube into the link and gently flex the link until the chain moves smoothly. 

Also check your chain for excessive wear—an overly worn chain can also cause poor shifting. As a chain is ridden, the bushings and rollers in the chain wear out, causing slop to develop and the distance between the pin centers to increase. (This is commonly called “chain stretch”, though the metal in the chain hasn’t really stretched.) Generally, when a chain “stretches” by 0.5 percent, it is time to swap the chain. 


Use the barrel adjuster to fine tune the tension, for precise shifts.

The easiest way to test for wear is a chain checker tool. But you can also use a ruler. A fresh chain measures 12 inches from pin center to pin center. If it measures more than 12-¹⁄₁₆ inches, change your chain.

After cleaning, add a few drops of lube to the pivot points (there are eight) of the parallelogram linkage, cycle through a few shifts, then wipe off any excess lube. When you clean your chain, clear any muck from the inner and outer surfaces of both pulleys—it collects at the base of their teeth. Make sure to wipe away all the excess that may reside on your chain, pulleys and pivot points

How to replace a rear derailleur

First, remove the chain. Many chains use some sort of quick removal link to make this easy, so look for that first. If not, break your chain with a chain tool or, if your chain is joined by a connecting pin, by removing the pin (use a new pin to rejoin the chain). Loosen the cable-clamp bolt on the rear derailleur and pull the shifter cable out. Undo the hex bolt that attaches the derailleur hanger from the rear dropout.

 

 

Make sure your new derailleur is compatible with your bike’s shifters; eight- through 11-speed shifters must be matched with the same manufacturer’s equivalent derailleur. Attach the new derailleur to the hanger using its hex bolt. Reattach the cable and loop the chain through the jockey wheels before reconnecting the chain. Shift through all gear combinations to make sure everything is running smoothly. If it isn’t, turn the barrel adjuster on the derailleur in or out to fine-tune shifting.

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Adjusting Your Electronic Rear Derailleur

While your electronic rear derailleur operates on the same principles as the mechanical version, the biggest difference is the electronic rear derailleur has a tiny motor doing the work of pushing and pulling rather than a cable. That motor is powered by a battery that sends and receives signals from either a wireless or wired connection to the rear derailleur.

With an electronic system, shifting is managed by firmware, so it shouldn’t go out of alignment once it’s set up—though it may be adjustable through an app or other software tool (and it may need firmware updates). If you’re having trouble with your electronic derailleur, first check to make sure the battery has enough charge. Make sure any cables are fully connected as well.

There are a few important steps to be aware of prior to adjusting or fixing your rear derailleur. Identify which brand of electronic drivetrain is on your bike. Each brand has a different procedure on how to troubleshoot or adjust your rear derailleur.

Once identified, confirm whether it is wired or wireless. Then, double-check that the battery or battery interface is connected and or has power.

The following steps are unique depending on which brand of drivetrain you have.

Step 1: Charge your battery and check the coin-cell batteries in the shift levers (as basic as this sounds, it’s often the issue when a SRAM AXS or Shimano Di2 drivetrain suddenly stops shifting).

Step 2: Download the manufacturer’s mobile app.

Step 3: Check for any derailleur or shifter firmware updates.

Step 4: Follow the manufacturer’s instructions for derailleur and shifting adjustment (often there are step-by-step instructions in the app or check the brand’s website for details).

 

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