동사의 종류
1. 1형식 문형: S + V (완전 자동사)
* I go to church on sundays.
* Nowadays farming doesn't pay.
◇ pay는 타동사로 쓰이면 지불하다, 청산하다의 뜻.
자동사로 쓰이면 보답하다, 수지가 맞다의 뜻.
◇ be가 완전자동사로 쓰이면 존재하다, 있다.
◇ do가 완전자동사로 쓰이면 편리하다, 충분하다, 알맞다.
2. 2형식 문형: S + V + C (불완전 자동사)
①명사보어와 형용사보어.
* He is a soldier. (He = soldier) ( S = V; 명사 보어)
* He is gloomy. (He ≠ gloomy) ( S ≠ C; 형용사보어)
② become형 동사
* become, grow, get, go, come, run, fall, turn 다음에 명사나 형용가 오면 주격보어로 쓰여서 2형식 문장으로"∼이 되다"와 같은 불완전 자동사가 됨.
* He become a composer. (He = a composer)
* He went mad.
* become이 타동사로 쓰이면 "∼에 어울리다"의 뜻으로 쓰인다.
◇ Her new dress become her well.
③ remain형 동사.
* remain, keep, lie, hold, continue 다음에 명사나 형용사가 오면 본래의 뜻이 없어지고 계속해서 "∼하다", "∼한 상태가 되다" 의 뜻인 2형식 문형이 된다.
* He remained silent.
poor all his life.
faithful to the last.
④지각동사(감각동사) + 형용사.
◇ feel, smell, sound, taste 등의 지각동사 다음에 형용사가 오면 2형식 문장이 된다.
* feel ∼ : ∼처럼 느끼다. * taste∼ : ∼하게 맛이나다.
* smell∼ : ∼하게 냄새가나다. * sound∼ : ∼하게 들리다.
◇반드시 형용사를 사용해야 한다.
⑤기타.
* Helen looks happy.
* She appears sensible.
* The wound prove (to be) fatal.
3. 유사보어
* S + live, die. --+
marry. | + 명사보어 ; 주어와 equal.
go. | 형용사보어; 주어의 상태 동작 설명.
be born. | 현재분사 ; 주어의 능동적 동작.
stand. | 과거분사 ; 주어의 수동적 동작.
sit, return.--+
→ 완전자동사이나 다음에 보어가 오면 모두 2형식문장이 됨.(유사보어)
* He died a beggar. (He died + He was a beggar)
* The old man sat surrounded by the children.
4. 3형식 문형: S + V + O (완전타동사)
* S + 완전타동사 --+
타동사구 | + 명사, 대명사, 부정사, 동명사,
자동사 + 전치사 --+ 동족목족어, 재귀대명사 (S ≠ O)
* God made man. (God ≠ man) ; 3형식.
* He will make a scholar. (He = a scholar); 2형식.
5. 동족목적어: 자동사가 같은 어원의 명사를 목적어로 취할 수 있으며, 같은 어원의 목적어를 동족목적어라 함.
* He lived a happy life (3) → He lived happily. (1)
◇최상급 다음에 오는 동족목적어는 생략함.
* She smiled her brightest (smile).
* He shouted his loudest (shout).
6. 4형식 문형: S + V + I.O + D.O (수여동사)
* I gave her the book. (4형식)
= I gave the book to her. (3형식)
◇ to + I.O → pay, bring, hand, deny, sell, send, lend, give...
for + I.O → buy, build, make, get, order...
of + I.O → ask...
on + I.O → play, impose, bestow, confer...
* I paid him the money. → I paid the money to him.
* I will buy you a watch. → I will buy a watch for you.
* I asked him a question. → I asked a question of him.
* He played me a trick → He played a trick on me.
7. 간접목적어를 문미로 보낼 수 없는 동사
: envy, save, forgive, pardon 등......
* I envy him his patience. (○)
→ I envy his patience to him. (×)
8. 수여동사로 착각하기 쉬운 동사
: explain, introduce, announce, confess, describe, prove, suggest,
propose 등...
◇ explain... 등은 4형식 동사로는 쓸 수 없으며 우리말의 간접목적어
에 해당되는 부분은 'to + I.O'의 형태로 부사구와 같이 사용.
* I will explain to you what this means.
9. 5형식 문형: S + V + O + O·C (불완전 타동사)
◇ S + V + O + 명사, 대명사 : 목적어와 equal
형용사 : 목적어의 상태 설명
부정사, 현재분사 : 목적어와의 관계 능동적
과거분사 : 목적어와의 관계 수동적
① O·C가 명사 또는 대명사
* He is a great scholar : 2형식
= I believe him (to be) a great scholar. : 5형식
* I believe the author to be her : 5형식
= The author is believed to be she by me : 2형식
◇ 주격 보어는 주격을 목적격 보어는 목적격을
② 목적격 보어가 형용사일 때
* I believe him diligent.
③ 목적격 보어가 부정사
* I ordered him to go.
to stay in bed.
to take a rest.
④ 목적격 보어가 원형 부정사 (지각·사역동사 다음)
지각동사 사역동사
◇ S + see --+ +- let -+ + 목 + 원형부정사
be hold | | make |
observe | 또는 | have |
hear | | bid |
notice | +- help -+
look at |
listen to -+
* I saw the suspected man (to) enter the building.
⑤ 목적격 보어가 과거분사
* I had him (to) build my house.
= I had my house built by him.
◇ 목적어 + to do 의 관계는 능동
10. 타동사로 착각하기 쉬운 자동사
* ∼을 좋아하다. : graduate from + 목 (O) → graduate + 목 (X)
* ∼을 불평하다. : complain of + 목
* ∼을 기다리다. : wait for + 목
* ∼을 실험하다. : experiment with + 목
* ∼을 동정하다. : sympathize with + 목
* ∼을 방해하다. : interfere with + 목
* ∼을 승낙하다. : consent to + 목
11. 자동사로 착각하기 쉬운 타동사
* ∼에 참석하다
: attend to + 목 (×) → attend + 목 (○)
* ∼에 어울리다 : become + 목
* ∼에 관하여 토의하다 : discuss + 목
* ∼과 닮다 : resemble + 목
* ∼에게 인사하다 : greet + 목
* ∼과 결혼하다 : marry + 목
* ∼에 다가서다 : approach + 목
* ∼에 대하여 언급하다 : mention + 목
12. 공급동사
* endow A with B : A에게 B를 수여하다. 주다.
* entrust A with B = entrust B to A : A에게 B를 맡기다. 위임하다.
* supply A with B = supply B for A : A에게 B를 공급하다.
* provide A with B = provide B for A : A에게 B를 공급하다.
* furnish A with B = furnish B to A : A에게 B를 설치하다. 공급하다.
* present A with B = present B to A : A에게 B를 주다. 선사하다.
* fill A with B : A에게 B를 채우다.
* equip A with B : A에게 B를 갖추게하다, 장비하다.
13. as soon as
; as soon as = the moment = the instant = immediately = instantly
∼하자마자
◇ As soon as --+
The moment |
The instant | he saw me, he ran away.
Immediately |
Instantly --+
= He had no sooner seen me than he ran away.
hardly before(when)
scarcely when (before)
= No sooner had he seen me than he ran away
Hardly before
Scarcely when
= On (Upon) seeing me, he ran away.
14. 보어의 형식
◇보어는 명사, 대명사, 형용사 외에 부사, 구, 절이 되기도 한다.
* She is a schoolgirl. (명사가 보어)
I thought it to be her. (대명사가 보어)
She is beautiful. (형용사가 보어)
* School is over. (수업이 끝났다; 부사가 보어)
He is away. (그는 가고 없다; 부사가 보어)
* He ran himself out of breath.(그는 너무 뛰어 숨이 찼다; 구가 보어)
* He seems to know me. (그는 나를 아는 것 같다; 부정사가 보어)
* The fact is that I know nothing about it. (The fact = that-clause)
( 사실은 나는 그것에 대해 아무 것도 모른다; 절이 보어)
* His own efforts have made him what he is.(him = what he is)
( 그가 이렇게 된 것은 그 자신의 노력 때문이다; 절이 보어)
동사의 시제(Tense)
1. 현재시제
◇형식;
현재시제의 형식은 be, have 동사를 제외한 일반동사는 3인칭 단수에 -s, -es를 붙이는 것 외에는 모두 원형과 같다.
△어미가 [s,z, , ,t ,d ]의 음으로 끝나면 -es를 붙인다.
kisses, buzzes, washes
△어미가 'o'이면 '-es'를 붙이고, 어미가 'y'이고 그 앞이 자음이면 y를 'i'로 고쳐 '-es'를 붙인다.
goes, echoes, does[d z], hurry → hurries, 그러나 buy → buys.
①현재의 사실.
* He lives in England.
* I see he swimming in the pool.
②현재의 습관적인 동작, 직업, 성격, 능력...
* I get up at six every morning.
* He teaches English.
* He never takes sugar in his coffee.
③불변의 진리, 사실, 속담.
* The earth moves round the sun.
* Honesty is the best policy.
④역사적 사실.
* Caesar crosses the Rubicon and enters Italy.
⑤옛사람, 옛날 책에 쓰인 말을 인용할 때 현재형을 씀으로서 생생한 표현이 된다.
* Dryden says that none but the brave deserve(s) the fair.
( 용기있는 자만이 미인을 얻을 수 있다고 드라이든은 말한다.)
⑤미래시제 대용.
: 왕래발착(往來發着)을 나타내는 go, come, start, leave, arrive
depart, meet, return, sail, ride나 개시를 나타내는 begin 등의
동사는 미래를 나타내는 부사, 부사구와 함께 현재시제의 형태로 미
래를 나타낸다.
* He starts (= will start) for seoul tomorrow morning.
⑥시간, 조건부사절에서 미래 대용 (명사절이나 형용사절에서는 미래
시제를 그대로 쓴다)
* I will not start if it rains tomorrow.
* I don't know if it will rain tomorrow.
2. 과거시제
◇규칙활용: 어미에 -ed를 붙인다.
stop → stoped.(단모음 + 자음), try → tried. (자음 + y)
△2음절의 동사가 [단모음 + 단자음]으로 끝나고 액센트가 뒤 음절에
오면 자음을 중복하고 -ed를 붙인다.
om/it → omitted, pref/er → preferred, occ/ur → occurred.
그러나 v/isited, /offered, l/imited.
△picnic → picnicked, mimic → mimicked.
◇불규칙활용: 어미에 -ed를 붙이지 않는 다른 형태.
①과거의 동작, 상태, 습관.
* The hosts met their guests.
②과거형이 과거완료를 대신 하는 경우.
* When I finished (= had finished) the work, I went out.
◇접속사 when, after, till, before, as soon as 등의 접속사는 시간
의 전후관계가 명확하므로 과거완료 시제를 구태여 쓸 필요가 없음.
3. 미래시제
+-----------------+----------------+----------------+----------------+
| | 1 인 칭 | 2 인 칭 | 3 인 칭 |
+-----------------+----------------+----------------+----------------+
| | I shall | You will | He will |
| 단 순 미 래 +----------------+----------------+----------------+
| | Shall I? | Shall you? | Will he? |
+--+--------------+----------------+----------------+----------------+
| 의|Speaker의 의지| | You shall | He shall |
| 지+--------------+ I will +----------------+----------------+
| 미|주어의 의지 | | You will | He will |
| 래+--------------+----------------+----------------+----------------+
| |Hearer의 의지 | Shall I? | Will you? | Shall he? |
+--+--------------+----------------+----------------+----------------+
①단순미래.
◇자연의 결과, 예정, 가능, 기대 등과 같이 단순한 미래 사항을 나타
내는 경우를 단순미래라 한다. (美語에서는 전부 Will)
* I shall be sixteen years old next year.
②의지미래.
* All right, I will do so. (좋아, 그렇게 하겠어)
4. 진행형시제
①현재진행형 (be + ∼ing)
* It is raining now. (현재 진행 중인 동작)
* He is always grumbling. (습관적인 동작)
◇ always, constantly, continually 등의 부사가 현재진행형과 함께
쓰이면 반복적인 동작이나 습관 등을 나타냄.
◇미래표시 부사구와 함께 쓰이면 현재 진행형이 가까운 미래를 나타냄.
* We are leaving for Seoul tonight.
◇ be going to ∼의 용법
ⓐ The ice is going to crack.(얼음이 방금 깨지려고 한다)
ⓑ The party is going to be a great success. (∼할 것이다)
ⓒ My father is going to buy a new car. (∼할 예정이다)
②과거진행형 (was, were + ∼ing)
* He was reading a novel when I entered the room.
* I was studying English when you called on me yesterday.
◇과거의 어느 시점에 진행 중인 동작을 나타내므로 과거진행형 사용.
③미래진행형 (will, shall + be + ∼ing)
* He will be reading a novel when we go to bed.
* We'll be thinking of you when we get to paris.
◇ when∼은 시간부사절이므로 미래시제 대신 현재시제를 사용.
5. 진행형을 쓰지 않는 동사
①존재 (be, exist)나 상태 (seem, look, appear, resemble) 등을 나타내
는 동사.
* You look much worried.
◇ He resembles his father. (○)
→ He is resembling his father. (×)
→ He resembles with his father. (×)
→ He is resembled by his father. (×)
◇ resemble은 진행형을 쓸 수 없으며 타동사이므로 전치사 with도
쓸 수 없고 수동태로도 할 수 없다.
②지각 (feel, see, smell, hear, taste)을 나타내는 동사.
* I see her swimming in the pool.
◇ see가 의지동사로서 구경하다, 면회하다의 뜻일 땐 진행형이 가능
하며, hear가 청강하다의 뜻일 땐 진행형이 가능하다.
* They are hearing lectures.
* I am seeing the sights of Seoul.
◇ look at은 의지동사로서 ∼을 보다 이므로 진행형이 가능하며,
listen to 역시 의지동사로서 귀를 기울이다의 뜻일 땐 진행형이
가능하다.
③소유 (have, belong, possess, own)를 나타내는 동사.
* I have some money with me. (○)
→ I am having some money with me. (×)
* He is having breakfast. (○)
◇ have가 소유의 뜻이 아닌 다른 의미로 쓰이면 진행형이 가능하다.
◇ belong to는 ∼속하다, ∼의 소유이다의 뜻이므로 진행형을 쓸 수 없음.
* This house is belong to me.
6. 현재완료
과거완료의 영역 현재완료의 영역 미래완료의 영역
had+p.p (have + p.p) (will(shall) + have + p.p)
----------------------------------------------------------------------
↑ ↑ ↑ ↑
대과거 과거 현재 미래
①완료 (just, already, by this time, yet 등과 함께 쓰임)
: 현재까지의 동작 완료 표현.
◇과거표시 부사구인 ago, yesterday, then, last, when 등과 함께 쓸 수 없음.
◇특히 just, now는 현재완료와 함께 사용하나 just now는 반드시 과거
시제와 함께 사용해야한다.
* He has just come back home. (○)
→ He came home just now. (○)
→ He has come home just now. (×)
②동작의 결과.
* She has bought a new car. (과거에 사서 지금도 가지고 있다)
= She bought a new car and has it now.
◇ have gone은 1, 2인칭에는 사용하지 못함.
* I have gone to the station. (×)
* You have gone to London. (×)
③경험 (과거에서 현재까지)
* Have you ever seen a tiger?
◇현재완료시제인 have + p.p가 과거 어느 때 부터 지금까지의 경험을
나타낼 땐 ever, never, once, before, seldom 등과 함께 쓰임.
④계속; 상태의 계속 - 현재완료 have + p.p.
동작의 계속 - 현재완료 진행형 have been + ∼ing.
* I have known her since she was a child. (○) - 상태의 계속.
→ I have been knowing her since she was a child. (×)
* He has been studying English for ten years. (○) - 동작의 계속.
7. 과거완료 (Had + p.p)
: 현재완료의 기준점은 현재이고, 과거완료의 기준점은 과거의 어느 정해진 때이다.
①완료
* They had arrived at the house before night fell.
②결과
* Spring had come by the time she was well again. (결과)
③경험
* I recognized Mrs. Brown at once, for I had seen her several times before.
④계속: 상태의 계속 - had + p.p.
동작의 계속 - had been + ∼ing.
* He had lived there for ten years when his mother died.
* I had been waiting for an hour when he returned.
8. 미래완료 (will 또는 shall + have + p.p.)
①완료
* I shall have finished the work by the time you come.
◇ by the time은 시간을 표시하는 부사절이므로 미래시제 will come
대신 현재시제 come을 사용한다.
②결과
* When you wake these fancies will have gone.
③경험
* I shall have read the poem three times if I read it again.
④계속: 상태의 계속 - will(shall) have + p.p.
동작의 계속 - will(shall) have + p.p. + ∼ing.
* He will have been in hospital for two weeks by next sundays.
* I shall have been reading this novel by noon.
조동사(Auxiliary Verb)
1. May, Might의 용법
①허락.
* May I smoke here?
- Yes, you may.
- No, you may (must) not.
②추측.
* He may be rich.
= It is possible that he is rich. (현재의 추측, may + 원형)
* He may have been rich.
= It is possible that he was rich. (과거의 추측, may have + p.p)
* 가정법 과거완료 = might have + p.p.
* He may meet her. (= It is possible that he meets her.)
( 그는 그를 만날지도 모른다; 현재의 추측)
He may have meet her. (= It is possible that he met her.)
( 그는 그녀를 과거에 만났을지도 모른다; 과거의 추측)
He might have met her.
= He might have met her, if he had not been busy. (가정법 과거완료)
= He did not meet her, as he was busy. (직설법 과거)
③능력.
* Gather roses while you may. (시기를 놓치지 마라)
* A man may be known by his friends.
④기타용법.
* Whatever he may do he will not succeed.
No matter what he may do
Do what he will
* He may be called a poet, but he cannot be called a scholar.
* May be rest in peace ! (편히잠드소서!, 기원문)
* Might I ask your mane? (공손)
* He may well say so. (∼하는 것은 당연하다)
= He says so, and well he may.
= He has good reason to say so.
= It is natural that he should say so.
no wonder
a matter of course
not surprising
= I take it for granted that he says so.
◇ may + well + 원형동사: ∼하는 것은 당연하다.
과거: may well have + p.p.
* You may as well --+ begin at once.
might as well
had better --+ → ∼하는게 좋다.
◇ may (might) as well A as B: B하느니 차라리 A하는게 낫다.
실현가능 : may ∼
실현불가능: might ∼
△You may as well not know a thing at all as know it imperfectly.
( 그것을 불완전하게 아느니, 차라리 전혀 모르는 것이 낫다.)
You might as well reason with the wolf as try to persuade him.
( 그를 설득하려고 시도하는 것은 이리를 설득하려는 것과 같다.)
2. Can
①능력.
* I can speak English. (현재시제 = be able to)
과거 : I was able to speak English.
미래 : I will be able to speak English.
현재완료: I have been able to speak English.
과거완료: I had been able to speak English.
미래완료: I will have been able to speak English.
◇ can의 과거: was able to.
be able to∼의 부정: be unable to∼
②추측, 강한 의혹.
* Who can he be? (도대체 누구일까?) (강한 부정적 추측)
* Can it be true? (도대체 그게 사실일까?) (강한 부정적 추측)
◇ can, cannot 등의 의문, 부정문에서 '도대체 ∼일까, ∼일리가 없다'의 뜻을 나타내어 강한 의혹이나 부정적인 추측을 표현하는데 쓰임.
* He cannot be honest. (현재의 추측, 그는 정직할리가 없다)
= It is impossible that he is honest.
* He cannot have been honest. (과거의 추측)
= It is impossible that he was honest.
◇ cannot이 추측을 나타낼 땐 과거형에 could not을 사용치 않고,
반드시 cannot + have + p.p. 형태를 사용할 것.
③기타.
* You can go home now. (허가)
* Could you show me the way to the station? (공손)
* We cannot be too careful of our health.
* We cannot praise him too much. (아무리 ∼해도 지나치지 않다)
3. Must
①필요, 의무 (must + 의지동사)
* You must go there.
= It is necessary that you should go there.
= It is necessary for you to go there.
◇ must의 부정어는 need not, do not need to, do not have to,
have not to 등이 있음.
* You must go there.
의: Do you have to go there?
과: You had to go there.
미: You will have to go there.
* You have only to do your duty. (∼하기만하면 된다)
②추측 (must + 무의지동사)
* He must be honest. (현재의 추측)
= I am sure that he is honest.
It is certain
= It is impossible that he is honest.
≠ He cannot be honest.
* He must have been honest. (과거의 추측)
= I am sure that he was honest.
= It is impossible that he was honest.
≠ He cannot have been honest.
③기타.
* He must needs come. (꼭 ∼한다고 고집하다)
* Sooner or later, death must come to us all!
( 필연; 반드시 ∼하다. 조만간 죽음은 우리 모두에게 다가온다)
* You must not tell a lie. (금지; ∼해서는 안된다)
≠ You may tell a lie. (허가; ∼해도 좋다)
* I think that I must go.
과거: I thought that I must go.
4. Will, Would
① Will : 현재의 불규칙적 습관. (∼하곤하다)
Would: 과거의 불규칙적 습관. (∼하곤했다)
* He will often sit up reading all night.
* He would often come home drunk, and beat his wife.
②소망 (wish to, want to)
* He who would search for pearls, must dive deep.
* Would that I were young again!
Would to God
I wish
③거절, 고집.
* The door will not open. (현재의 고집)
* He would not help me. (과거의 고집)
④습관, 경향 (He'll과 같이 생략형을 쓸 수가 없다)
* Accident will happen.
* Dogs will bark when they see a stranger.
⑤기타.
* This vessel will hold 2 gallons of water. (포용력)
* Would you pass me the salt? (공손)
* He would be about twenty, when he met her. (추측)
* He was a strong will. (그는 강한 의지를 갖고 있다)
* He made his will before his death.
◇ will이 명사로 쓰이면 "의지, 뜻, 의사, 유언" 등으로 쓰임.
* I would rather die (than) live in dishonor.
would sooner
had rather
= I would choose death before life in dishonor.
= I prefer dying to living in dishonor. (전치사 + 명사,동명사)
= I prefer to die rather than (to) live in dishonor.
= 불명예스럽게 사느니 죽는 것이 낫다.
5. Should Ⅰ
①의무 (should + 원형동사: ∼해야한다)
* The young should respect the old.
◇ 'should + 동사원형'은 'ought to + 동사원형'과 마찬가지로 의무
" ∼해야한다"의 뜻.
②과거의 비난, 유감, 후회 (should + have + p.p.; ∼했어야했는데)
* You should have worked harder.
ought to
= I am sorry (that) you didn't work harder.
= I wish you had worked harder.
Would that
Would to God
If only
= You had to work harder, but you didn't.
③강한의문, 놀람, 당연 (의문사 + should)
* Why should you stay in Seoul in this hot weather?
◇ should가 why, how, who 등의 의문문에서 강한 의문, 놀람, 당연
등으로 쓰이면 "도대체 ∼인가?"의 뜻.
* How should I know it? (수사의문문)
= I don't know it at all.
◇ Who should A but b? : 도대체 누가 A하는가 했더니 다름아닌 바로 B이더라.
④이성적 판단의 should.
* It is natural that he should get angry.
= It is natural for him to get angry.
= He may well get angry.
◇ It is + 형 + that∼ 구문에서 형용사 necessary, important,
natural, good, well, right, wrong, rational 등이 오면 that절
에 should를 사용한다. (해석할 필요는 없음)
⑤감정적 판단의 should.
* It is strange that she should cry all day long.
◇ It is 다음에 a pity, surprising, odd, strange, curious 등이
쓰이면 that∼에 should를 사용하며, "∼하다니"로 해석한다.
should + 동사원형 → 현재의 일.
should + have + p.p. → 과거의 일.
⑥기타.
* He should arrive by the 6:15 train. (추측)
* I should like to go to America once more. (완곡한 표현)
* Write it down in your notebook lest you should forget it.
* He lowered his voice for fear that he should be heard.
→ "∼하지 않도록", 자체 속에 부정의 뜻 포함. should 다음에 not
을 쓰지 않도록 주의할 것.
6. Should Ⅱ
충고: advice, advisable. --+
주장: insist, demand. | + that + 주어 + should + 동사원형
소망: desire, expect. |
요구: require, request. |
제안: propose, move, suggest. |
명령: order. --+
* He insisted that he (should) go to the party.
= He insisted on (또는 upon) going to the party.
* I ordered that he (should) do it himself.
7. Ought to
①당연, 의무.
* You ought to start at once. (∼해야한다, should와 거의 같은 뜻)
* You ought not to say such things. (부정; ought not to∼)
②과거의 유감, 후회, 비난.
* You ought to have told me that matter yesterday.
= You should have told me that matter yesterday.
= I am sorry (that) you did not tell me that matter yesterday.
= I wish you had told me that matter yesterday.
( 너는 어제 그일을 나에게 말했어야 했는데...)
◇ought to + have + p.p는 과거에 실행되지 못한 일에 대해 유감, 비난, 후회를 나
타내며 '∼했어야했는데'의 뜻을 갖는다.
* He ought to have arrived at Seoul Station by now.
( 그는 지금쯤 마땅히 서울역에 도착해있을거야; 당연한 추측)
③미래의 추측.
* It ought to be rainy tomorrow. (당연히 ∼일 것이다)
8. Dare
* I dare not to go there.
* How are you say such a thing to my face?
( 내 면전에서 네가 감히 나에게 그런 말을 할 수 있겠는가?)
◇부정문, 의문문에서 조동사로 쓰여 "감히 ∼하다"
* He does not dare to tell us.
◇ dare to do : 본동사로서 "감히 ∼하다"
* I dare say = probably = perhaps = maybe = 아마.
9. Need
* daily needs: 일용품.
* immediate needs: 당장 필요한 것들.
* The house is in need of repair. (명사로 필요, 소용, 결핍의 뜻)
◇in need of∼: ∼에 필요한. ◇in need: 곤경에 빠져있는.
* He needs your help. (본동사, 그는 너의 도움을 필요로 한다)
* He need not go there. (조동사)
= He does not need to go there. (본동사)
* He need not have written to her again.
( 그는 그녀에게 편지를 다시 쓸 필요가 없었는데...(그런데도 썼다))
He did not need to write to her again.
( 그는 그녀에게 편지를 다시 쓸 필요가 없었다.(썼는지의 여부는 모름))
◇need not have + p.p.: ∼할 필요가 없었는데 ∼를 했다.
did not need to∼ : ∼할 필요가 없었다, 그래서 ∼하지 않았다.
10. Used to
① use가 명사, 동사로 쓰일 때.
* You use your legs when you walk. (동사, [ju:z])
* The telephone is of no use in this town. (명사, [ju:s])
* use up = exhaust: 다 써 버리다.
of no use = useless: 소용이 없는.
② used to + 동사원형.
* I used to get up early. ([ju:st], 과거의 규칙적 습관)
= I was in the habit of getting up early.
= I made it a rule to get up early.
= I made a point of getting up early.
= I made it a point to get up early.
* There used to be a big tree here. (과거의 상태)
③ be used to + 명사, 동명사.
* He is used to driving a car.
= He is accustomed to drive a car.
driving a car.
◇ be used to 다음에 반드시 명사 또는 동명사가 오며 "∼에 익숙하다"의 뜻.
그러나 be accustomed to 다음엔 동사원형 또는 명사나 동명사가 모두 쓰임.
> 태 (Voice)
1. 수동태와 능동태
①태의 의미 : 동작의 관점의 차이에 의해 생기는 동사의 표현 형식을 태라고 한다.
능동태: 동작을 하는 쪽에 중점을 둠.
수동태: 동작을 받는 쪽에 중점을 둠.
△능동태 → 수동태
주어 … 능동태의 목적어가 됨.
동사 … [be + 과거분사]로.
by ∼ … 능동태의 주어가 by 뒤에 와서 부사구를 이룸.
* He wrote this letter. (능동태)
主 動 目
This letter was written by him. (수동태)
主 動 副詞句
* All the people in the world admire Kennedy. (능동태)
( 모든 세상 사람들이 케네디를 칭찬한다.)
= Kennedy is admired by all the people in the world. (수동태)
( 케네디는 모든 세상 사람들에 의해 칭찬 받는다.)
②수동태로 쓸 수 없는 동사 : 목적어가 있는 문장이라고 모두 수동태로
바뀌지는 않는다.
have( 가지고있다), resemble, lack, become 등은 수동태가 안되는 동사들이다.
△She resembles her mother. → Her mother is resembled by her.(×)
△let, have를 수동태로 할 때 → let - be allowed to, have - be asked to.
* He had me sing. → I was asked to sing by him.
He let me go. → I was allowed to go by him.
2. [By + 행위자]를 표시하지 않는 경우
①행위자가 일반적인 사람일 때.
* English is spoken in Hongkong (by them)
②행위자가 명백하지 않을 때, 또는 누군지 알 수 없을 떄.
* The house was built in 1470 (by somebody).
③행위자가 누군지 표현할 필요가 없을 때.
* Mary and I were invited to Jane's house.
3. 수동태의 시제
* Jack builds the house.
→ The house is built by Jack. (현재)
* Jack built the house.
→ The house was built by Jack. (과거)
* Jack will build the house.
→ The house will be built by Jack. (미래)
◇인칭에 따라 will, shall을 정한다.
△He will catch me. (단순미래)
→ I shall be caught by him.
I will do it. (의지미래)
→ It shall be done (by me)
* Jack has built the house. (현재완료)
→ The house has been built by Jack.
* Jack had built the house.
→ The house had been built by Jack. (과거완료)
* Jack will have built the house.
→ The house will have been built by Jack. (미래완료)
* Jack is building the house.
→ The house is being built by Jack. (진행형)
* Jack can build the house.
→ The house can be built by Jack. (조동사)
4. 4형식의 수동태
◇4형식의 문장은 대개 간접목적어를 주어로 하든지, 직접목적어를 주어로
하여 두개의 수동태가 가능하다. 4형식의 수동태는 3형식의 문장이다.
* Tom gave me the book. (4형식)
→ I was given the book by Tom. (직.목을 주어로, 3형식)
→ The book was given me by Tom. (간.목을 주어로, 3형식)
→ The book was given to me by Tom. (1형식)
①I.O가 보류목적어가 될 때 : 일반적으로 I.O이 보류목적어가 될 땐 그 앞에 전치사
to, for, of 등을 사용.(S + V + I.O + D.O → S + V + D.O + pre +I.O)
to 사용동사 : send, tell, lend, give, offer, bring, owe, teach, show,
write, read, 등...
for 사용동사: buy, make, find, choose, get, cook, build 등...
of 사용동사: ask, inquire, require 등...
△A letter was sent (to) me by him.
A watch was bought for me by him.
Some questions were asked of me by him.
② D.O만 수동태의 주어로 하는 동사 : write, make, get, bring,
carry, send, throw, pass, hand, read, sell, sing, do 등의 동사
는 D.O만 수동태의 주어가 될 수 있음.
△She made me a doll. → A doll was made for me by her.
I wrote him a letter. → A letter was written him by me.
③ I.O만 수동태의 주어로 하는 동사 : envy, call, kiss, answer,
save, spare 등은 I.O만 수동태의 주어가 됨.
△They envied him his luck. → He was envied his luck by them.
5. 5형식의 수동태
* They elected him chairman. (5형식)
→ He was elected chairman (by them). (2형식)
◇5형식 → 2형식 수동태로 바꾸는데 있어 지각, 사역동사가 쓰이면
목적보어는 원형부정사를 쓴다.
△I saw him enter the room.
→ He was seen to enter the room by me.
* 일반인을 나타내는 we, you, one, they, people, someone, somebody 등
은 수동태에서는 보통 생략하며, 보어는 주어가 될 수 없다.
6. 5종 기본형식문 (Active ↔ Passive)
Active Voice → Passive Voice
( 형식) (형식)
[+1] Spring has come. [없음]
[+2] It is warm in spring. [없음]
[+3] He wrote this book. → [-1] This book was written by him.
[+4] He told me the story. → [-1] The story was told me by him.
( 능동태 직접목적어를 주어로 한 것)
[-3] I was told the story by him.
( 능동태 간접목적을 주어로 한 것)
[+5] People elected him president. → [-2] He was elected president by people.
7. 능동태와 수동태를 합해 본 5종 기본형식문
제 1형식문 [+1] = (S + V)
[-1] = (S - V) → +- [+3]에서 온 것.
+- [+4]의 직접목적을 수동의 주어로 한 것.
제 2형식문 [+2] = (S + V + C)
[-2] = (S - V + C) → [+5]에서 온 것.
제 3형식문 [+3] = (S + V + O)
[-3] = (S - V + O) → [+4]의 간접목적을 수동의 주어로 한 것.
제 4형식문 [+4] = (S + V + O + O)
제 5형식문 [+5] = (S + V + O + C)
◇cf) + : 능동태, - : 수동태, 숫자: 문장의 형식.
8. 보어가 원형부정사인 수동태
◇술부동사가 지각동사 또는 사역동사일 경우, 원형부정사는 수동태에서는
[to 있는 부정사]가 된다.
* We saw him enter the room.
→ He was seen to enter the room.
* We heard him sing.
→ He was heard to sing.
9. 합성동사의 수동태
◇합성동사는 수동태에서 한 단위로 취급된다.
①자동사 + 전치사 = 타동사구.
* He laughed at me. (3형식)
→ I was laughed at by him. (1형식)
②타동사 + 추상명사 + 전치사 = 타동사구.
* They took good care of the child. (3형식)
→ The child was taken good care of (by them). (1형식)
→ Good care was taken of the child (by him).
③동사 + 부사 + 전치사 = 타동사구.
* The villagers looked up to the doctor. (3형식)
→ The doctor was looked up to by the villagers. (1형식)
◇ speak well of, be well spoken of의 형태.
* They speak well of Mary.
→ Mary is spoken well of (by them). (×)
→ Mary is well spoken of (by them). (○)
10. 목적어가 명사절인 수동태
◇가주어 It를 내세우든지, that절 속의 주어를 수동태의 주어로 한다.
( 본동사 시제 = that절 동사 시제 → 단순부정사.
본동사 시제보다 that절 동사 시제가 하나 더 과거 → 완료부정사.)
* They say that he is honest.
→ That he is honest is said (by them).
→ It is said (by them) that he is honest.
→ He is said to be honest (by them).
* They say that he was honest.
→ It is said (by them) that he was honest.
→ He is said to have been honest (by them).
11. 의문문 수동태
◇의문문을 수동태로 고칠 경우는 평서문 → 수동태 → 의문문으로 바꾸어
가면 이해가 쉽다.
* Did you plant this tree?
→ You planted this tree. (평서문)
→ This tree was planted by you. (수동태)
→ Was this tree planted by you? (의문문; 처음 문장의 의문문 수동태)
* Who saw the accident?
→ Who saw the accident. (평서문; 非문장)
→ The accident was seen by whom. (수동태; 非문장)
→ By whom was the accident seen? (의문문; 처음 문장의 의문문 수동태)
* What did he write on the blackboard?
→ What was written on the blackboard by him?
12. 명령문 수동태
◇[Let + 목적어 + be + 과거분사]의 형태를 사용한다.
* Do it at once.
→ Let it be done at once.
* Don't touch the stone.
→ Don't let the stone be touched.
→ Let the stone not be touched.
△명령문의 부정은 두가지가 있다.
[Don't let + 목적어 + be + 과거분사]
[Let + 목적어 + not + be + 과거분사]
13. 부정문 수동태
* no ↔ not + any. * nobody ↔ not + anybody.
* never ↔ not + ever. * nothing ↔ not + anything.
* neither ↔ not + either. * no one ↔ no + anyone.
◇ not은 항상 문두로 가려는 성질이 있음.
* Anyone can not solve the problem. (×)
→ No one can solve the problem. (○)
14. 동작의 행위를 나타내는 전치사
◇능동문의 주어는 수동태에서 대개 전치사구로 나타나는데 그 때의 대표
적인 전치사는 by이지만, 동사에 따라 다른 전치사가 오는 경우가 있다.
* Snow covers the mountain.
→ The mountain is covered with snow.
* Everybody knows the poet.
→ The poet is known to everybody.
△A man is known by the company he keeps.
* His sudden death surprised me.
→ I was surprised at his sudden death.
△기쁨, 슬픔, 놀람 따위의 감정을 나타내는 동사는 보통 수동태로
나타내며, 여기 수반하는 전치사는 대개 at, with 이다.
I am pleased with my students.
I am satisfied with the result.
I was astonished at his conduct.
* This book interests me.
→ I am interested in this book.
△I was tired from the work.
I was tired of my quiet life.
The street is crowded with a lot of people.
15. 수동태가 주로 사용될 때
①능동태의 주어가 분명하지 않을 때.
* He was killed during the war.
②수동태의 주어가 막연한 일반인을 나타낼 때.
* Spanish is spoken in Mexico, too.
③능동태의 주어보다 수동태 주어에 관심이 클 때.
* Mr. Truman was elected president again.
④수동의 의미가 거의 없이 자동사로 느껴지는 경우.
ⓐ종사, 위치, 사망, 출생의 동사.
* I am now engaged in writing a book.
◇be absorbed in: ∼에 몰두하다.
be situated = be located: ∼에 위치하다.
ⓑ익사, 피해, 탈선, 부상의 동사.
* The river drowned him. (×)
→ He was drowned in the river. (○)
⑤앞문장과의 연결상으로.
* He made a speech and was asked many questions at the end.
( 그는 연설을 했다. 그리고 그 연설 끝에 많은 질문을 받았다.)
⑥행위자를 나타내지 않는 것이 좋다고 생각될 때.
* Some things have been said here tonight that ought not to have been spoken.
( 말하지 말았어야 할 것을 오늘밤 여기에서 몇가지 말했다.)
16. 동작 수동태와 상태 수동태
* Our house is painted every year. (동작)
= We paint our house every year.
* Our house is painted green. (상태)
= We have painted our house green.
* The door is shut at seven every evening. (동작)
* The door is shut now. (상태)
17. 주의할 수동태
* This novel sells well.
( 이 소설은 잘 팔린다; 형식은 능동이나 뜻은 수동이다.)
◇This orange peels well.
His novels read well.
* I was greatly astonished at the sight.
( 나는 그 광경을 보고 매우 놀랐다; 형식은 수동이나 뜻은 능동이다.
특히 감정을 나타내는 말에 많다.)
* I had my purse stolen.
◇[have (get) + 목적어 + 과거분사]
…을 ∼당하다. …을 ∼시키다.
△I had my watch st/olen. (당하다)
I h/ad my watch mended. (시키다)
* This house is building.
= This house is being built. (이 집은 건축 중에 있다.)
◇The meal is now cooking.
* He is to blame.
= He is to be blamed.
△a book to read = a book to be read.
a house to let: 셋집.
water to drink: 음료수.
* He sold the watch a at a good price. (3형식)
* His new novel sells well. (1형식)
◇ sell, lock, read, translate, peel 등의 동사는 형태는 능동이나
의미는 수동의 뜻을 나타내는 경우도 있다.
18. 시초수동
* I am acquainted with him. (상태)
* I became acquainted with him at the party. (동작의 시초)
◇ be acquainted with ∼: "∼을 알고 있다"의 뜻으로 현재의 상태를 나타내고 있는데 반하여 be 동사 대신에 'become, grow, get + 과거분사'의 형태가 되면 [ ∼하게되다]의 뜻으로 어떤일이 일어나는 시초나 동기를 나타내므로 시초수동이라고 한다.
법 (Mood)
1. 법의 종류
◇말하는 사람의 심리 태도에 의한 동사의 표현 형식을 법이라 하며, 직설법,
명령법, 가정법이 있다.
* I am thirsty. (직설법)
* Give me something to drink. (명령법)
* I wish I had something to drink. (가정법)
2. 법의 형식과 용법
①명령법은 동사의 원형을 사용한다. 명령은 상대방에게 하므로 주어 You를
생략하는 것이 보통이지만, 특히 상대방의 주의를 끌려고 할 때는 사용한다.
* You read the first paragraph, John.
* And mind you don't forget to post the letter.
②명령법은 접속사 and, or와 관련하여 조건을 나타낸다.
ⓐ명령법 + and
Hurry up, and you will be in time.
= If you hurry up, you will be in time.
ⓑ명령법 + or
Hurry up, or you will be late.
= If you do not hurry up, you will be late.
= Unless you hurry up, you will be late.
③ Let him go there.
Let each man do his best.
◇명령법에는 let를 사용하는 형식이 있다. 1인칭, 3인칭에 관하여든지
혹은 권유를 하는 형식이다.
△Let us ∼. 의 형식에는 다음과 같은 구별이 있다.
Let us go. (갑시다) … 권유 [lets]
Let us go. (저희들을 보내 주시오) … 허가 [l/et s]
△Let에는 3인칭에 대한 명령을 나타내는 주의할 용법이 있다.
Let each man do his best.
= Each man should do his best. (각자 자기의 최선을 다하라.)
2. 가정법 현재
* If + 주어 + 동사원형, 주어 + will. can + 동사원형
조건절(종속절) shall. may
주절(귀결절)
* If it rain (rains) tomorrow, I will not go.
* If he is honest, I will employ him. (조건절)
* If he is honest, I will not employ him. (양보절, ∼할지라도)
3. 가정법 미래
* If + 주어 + should (주어의 무의지) + 동사원형, [→ 조건절(종속절)]
would (주어의 의지)
+ 주어 + will(would), can(could) + 동사원형. [→ 주절(귀결절)]
shall(should), may(might)
* If it should rain tomorrow, I shall not come.
◇ 가정법 미래는 미래에 대한 강한 의심, 의혹을 나타냄.
조건절에 should + 동사원형을 사용. ⇒ 미래에 대한 강한 의심.
would + 동사원형 ⇒ 주어의 의지.
* If you should meet him, tell him to write to me.
= Should you meet him, tell him to write to me.
◇ 조동사 + should 문두로 도치: If를 생략시.
* If + 주어 + were to∼, 주어 + would, should + 동사원형.
could, might
* If the sun were to collide with the moon, what would become of the earth?
◇ 가정법 미래의 조건절에 were to∼를 사용하면 전혀 불가능한 일 또는 미래의 의혹 등을 나타내며 주절에는 would, should 등만 가능. will, shall 등은 사용할 수가 없음.
4. 가정법 과거
* If + S + Root, were, S + would, should + Root
had, did, could,
* As I am ill, I cannot go there. (직설법 현재)
= If I were not ill, I could go there. (가정법 과거)
= Were I not ill, I could go there. (if 생략)
공무원 두문자 암기
✽ 책 구매 없이 PDF 제공 가능
✽ adipoman@gmail.com 문의