토익 TOEIC

영문법 - 일치와 화법(Agreement & Narration), 수의 일치, 시제 일치, 시제 일치 예외

Jobs9 2021. 9. 29. 07:28
반응형

일치와 화법(Agreement & Narration)

 

Ⅰ. 일치의 법칙

 

● 수의 일치 (주어와 술어동사의 일치)

수의 일치란 문장의 주어에 맞게 동사의 형태를 만드는 것을 말한다. 그런데 간혹 문장이 길면 주어 찾기가 헷갈릴 때가 있다. 왜냐하면 문장이 길어질수록 주어를 수식하는 구조들이 많아지기 때문이다.
이럴 때 기억해야 할 것이 ‘수의 일치란 복수 단수!’ 즉, 명사를 배울 때 복수와 단수를 배웠고, 동사도 복수 형태와 단수 형태가 있다는 걸 배웠다. 주어가 단수면 동사도 단수, 주어가 복수면 동사도 복수 그게 바로 수의 일치다

 

 

● 기본적 수의 일치

Tom and Judy are good friends.

The bread and butter on the table is my breakfast. (버터 바른 빵)

Bread and butter have risen in price. (버터와 빵)

brandy and water (물 탄 브랜디)

a watch and chain (시계줄 달린 시계)

a coach and two (쌍두 마차)

The poet and statesman is dead.

The poet and the statesman are dead.

 

 

● 집합명사와 군집명사

The committee has prepared a report. (집합명사 : 단수취급)

The committee do not agree about the report. (군집명사 : 복수취급)

 

 

● 부정사 동명사 일치

부정사 + and + 부정사 단수동사 사용
every + 명사 + and + every + 명사
each     each  
no     no  

 <부정사 + 부정사>  → 단수 취급
To love and to be loved  is happy.  
Early to bed and early to rise makes a man healthy.

<동명사 + 동명사>  → 복수 취급 
Loving and being loved are happy.

 

 

each, every, either, neither of 복수명사  → 단수 

Each girl and boy comes here.
Every policeman and official is on the alert.
Either (one) of you is right.
Either of the expressions is correct, but the former is more common than the latter.
Neither has a wife.
Neither statement is true.
Neither of you has the right answer.

either, neigher는 둘중의 하나를 의미하기 때문에 단수 취급을 원칙으로 하지만,  구어, 특히 of 다음에 복수(대)명사가 계속될 때는 복수 취급될 때가 있음 
Either of them is (are) good enough.
Neither of the books is (are) good. 

 

 

● many a + 단수명사 + 단수동사

many + 복수명사 + 복수동사.

Many a soldier was killed at the field.

Many boats have been wrecked.

 

 

● a number of + 복수명사 + 복수동사.

the number of + 복수명사 + 단수동사.

a total of + 복수명사 + 단수동사.

The number of patients is increasing. (∼의 숫자)

A number of patients are dying. (많은∼)

A total of 300 Koreans lives in this country.

a total of ~는 ‘총계, 합계’의 뜻으로 전체의 한 단위를 나타내므로 단수동사를 쓴다.

 

 

● 부분 수 일치, of

분 수 of + 복수보통명사 → 복수동사
most (대부분)
a lot, lots
half
the rest (나머지) of + 단수보통명사
물질·추상명사 → 단수동사
part
a large part
all

Two-thirds of my books are novels.

Most of his books are English novels.

Half of the passengers were injured in the accident.

A large part of the land is barren.

 

 

● either A or B : A이거나 B가 ~이다. (양자택일)

neither A nor B : A도 B도 ~이 아니다. (양자부정)

not only A but also B = B as well as A (A뿐만 아니라 B 역시 ~이다.)

⇨ B의 수와 인칭에 맞는 동사를 쓸 것

Either you or Tom has made the mistake.

Neither of the answers you gave is satisfactory to us.

Not only you but also he is interested in music.

= He as well as you is interested in music.

 

 

● 복수형 학과명

mathematics, politics, physics, ethics, gymnastics, phonetics 등은 모두 단수 취급하여 단수동사를 사용한다.

Mathematics is a difficult subject.

 

 

● 시간, 거리, 금액, 무게 등

전체를 하나의 단위로 생각해서 단수동사를 사용한다.

Twenty miles is a good distance for him to walk in a day..

Ten miles is a long way to walk in a cold weather.

 

 

● 시제의 일치

종속절의 동사가 주절의 동사의 영향을 받아서, 그 시제가 서로 관련되어 일치해야 할 경우가 있는데, 이 시제를 맞추어 말이 되게 하는 것을 시제의 일치(Sequence of Tenses)라고 한다.

① 주절의 동사가 현재·현재완료·미래일 땐 종속절에는 어느 시제나 사용할 수 있다.

He often tells me how he does it [how he did it, how he will do it].

He has told me how he does it [how he did it, how he will do it].

He will tell me how he does it [how he did it, how he will do it].

② 주절의 동사가 현재 → 과거로 바뀌면 종속절의 동사는

현재, 미래 → 과거

현재완료, 과거 → 과거완료

현재형 조동사 → 과거형 조동사로 바뀜.

He told me how he did it [how he had done it, how he would do it].

He told me that he was going to write a letter.

She said that she would be all right by the next week.

I think that he is ill. → I thought that he was ill.

I hear that he has gone to America. → I heard that he had gone to America.

I think that he will come. → I thought that he would come.

She works hard that she may support her family.

→ She worked hard that she might support her family.

 

 

● 시제일치 예외

① 불변의 진리, 속담, 현재의 습관적 동작, 성질을 나타낼 때 → 현재시제 사용.

Our teacher said that the earth goes round the sun.

I told him that I go to church on Sundays.

Columbus proved that the earth is round.

She was not aware that those woolen clothes always shrink in the wash.

② 과거의 동작이 현재에 계속 → 현재시제.

He told us that the roads in this city are still under repair.

He said she is now in Italy.

③ 역사적 사실 → 항상 과거시제.

He said that Columbus discovered America in 1492.

Our teacher said that Shakespeare wrote many plays.

The teacher told us that World War Ⅱ broke out in 1939.

④ than, as 등에 이어지는 구문; 주절동사의 시제와 관련이 있음.

He did it far better than you will do it.

⑤ 종속절의 must, ought to, should, had better 등은 그대로 사용.

He said he must go at once.

= He said he had to go at once.

He said that I should take his advice.

He said he must be ill.

⑥ 종속절의 가정법 시제는 변하지 않음.

He said that he would go with them if he were not ill.

=He said, "I would go with them, if I were not ill."

 

   1 나의 주된 목적과 희망은 교육에 있다. My chief aim and hope lie in education. and로 연결된 단수명사나  대명사는 복수동사로
   2 그와 그 여자는 세상에서 제일 즐거운 생활을 하고 있다. He and she are living the sweetest life in the world.
   3 시인이자 정치가인 그 사람이 죽었다. The poet and statesman is dead. 정관사 하나가 동일인 한사람을 표현, 단수동사 is로
   4 그 시인과 그 정치가는 죽었다. The poet and the statesman are dead. 두정관사가 and로 연결되어 두사람 표현, 복수동사 are로
   5 이 잡지의 편집자이자 발행인은 유능한 사람이다. The editor and publisher of this magazine is an able man. 정관사 하나가 동일인 한사람을 표현, 단수동사 is로
   6 빨간 튤립 한 송이와 하얀 튤립 한 송이가 만발해 있다. A red and a white tulip are full bloom. 색깔이 다른 각각의 꽃송이 두개를 표현, 복수동사 are로
   7 버터 바른 빵은 나의 일상적인 점심이다. Bread and butter is my usual lunch. 주어가 and로 연결되었어도 내용상 한단위의 뜻이므로 단수동사로 받는다
   8 카레라이스는 내가 점심으로 즐겨 먹는 것이다. Curry and rice is my usual lunch.
   9 록앤롤은 미국 재즈의 영향을 받았다. Rock and roll was influenced by American jazz.
   10 실을 꿴 바늘이 마루에서 발견되었다. A needle and thread was found on the floor.
   11 공부만하고 놀지 않는 아이는 바보가 된다. All work and no play makes Jack a dull boy.
   12 시행착오는 우리들 지식의 근원이다. Trial and error is the source of our knowledge. and로 대립개념이 결합된 경우는 단수동사로 받는다
   13 조수의 간만이 이제는 이해 된다. The ebb and flow of the tides is now understood.
   14 천천히 하고 착실한 것이 경기에서 이기게 된다. (A person who is) Slow and steady wins the race. 주어가 and로 연결되었어도 내용상 한 단위의 뜻이므로 단수동사로 받는다
   15 진리와 성실은 언제나 최상의 방책이다. Truth and honesty is always the best policy.
   16 줄달린 손목시계가 탁자 밑에서 발견되었다. A watch and chain was found under the table.
   17 짐마차가 멀리서 보였다. A horse and cart was seen in the distance.
   18 일찍 자고 일찍 일어나는 것은 사람을 건강하게 만든다. Early to bed and early to rise makes a man healthy. and로 연결된 두개의 부정사가 단일개념일 때는 단수동사로
   19 모든 경찰과 공무원은 경계태세에 있다. Every policeman and official is on the alert. every. each. no+명사는 and로 연결되도 단수동사로 받는다
   20 모든 기차와 선박은 만원이었다. Every train and every steamboat was crowded.
   21 이 학급의 모든 남녀 학생들은 부지런하다. Every boy and (every) girl in the class is hardworking.
   22 아무런 도움이나 희망이 물에 빠진 사람에게 가지 않는다. No help and no hope comes to the drowning man.
   23 일 각 일 분이 허비되서는 안 된다. No hour and no minute is to be wasted.
   24 물건 소리, 사람 소리 하나 들리지 않았다. No sound and no voice was heard.
   25 모두들 그를 보고 있었다. Everyone was looking at him. 단수동사를 받는 부정대명사
   26 상점 안에 있는 모든 물건은 20달러 미만이다. Everything in the store costs less than 20 dollars. 단수동사를 받는 부정대명사
   27 모든 사람은 친구가 필요하다. Everybody needs friends.
   28 모든 아이는 사랑과 관심이 필요하다. Every child needs love and attention.
   29 각자는 무엇을 해야할 지 알고 있다. Each (man) knows to do.
   30 어떤 것도 빛보다는 빠르지는 않다. Nothing travels faster than light.
   31 우리들 각자는 일기를 쓰고 있다. Each of us keeps a diary.
   32 아는 것과 가르치는 것은 아주 다르다. To know and to teach is quite different. and로 연결된 두개의 부정사는 단수동사로 받는다
   33 먹고 노는 것이 나의 취미이다. Eating and playing are my hobby. and로 연결된 두개의 동명사는 복수동사로 받는다
   34 골프치기와 카드놀이는 그녀가 쉬는 방법이다. Playing golf and playing cards are her way of relaxing.
   35 많은 군인이 전쟁터에서 죽었다. Many a soldier was killed at the field. many a+단수명사는 단수로 취급하며 단수동사로 받는다
   36 한 명 이상의 출판업자들이 그 소설에 관심을 가지고 있다. More than one publisher is interested in the novel. more than one+단.복수는 맞는 단.복수동사로, more~than one은 복수동사
   37 전쟁터에서 죽은 군인이 한 둘이 아니다. More than one soldier was killed in the warfield. more than one+단.복수는 맞는 단.복수동사로, more~than one은 복수동사
   38 군인들 중 한 사람 이상이 전쟁터에서 죽었다. More than one of the soldiers were killed in the warfield.
   39 나를 행복하게 만드는 여러가지 이유가 있다. There is more than one reason that makes me happy.
   40 한 사람 이상이 이 음모에 관계되어 있다. More than one person was involved in the plot.
   41 한 사람 이상의 많은 사람들이 이 음모에 관계되어 있다. More persons than one were involved in the plot.
   42 한 명 이상의 검사관이 그것을 발견했다. More inspectors than one have found it.
   43 많은 선박이 난파되었다. Many boats have been wrecked. many+복수명사는 복수이므로 복수동사로 받는다
   44 많은 환자가 죽어가고 있다. A number of patients are dying. a number of는 '많은'의 복수이므로 복수동사로 받는다
   45 환자의 수가 증가하고 있다. The number of patients is increasing. the number of는 '~의 숫자'라는 단수로 단수동사로 받는다
   46 총계 300명의 한국인이 이 나라에서 산다. A total of 300 Koreans lives in this country. a total of~는 '총계.합계'라는 한 단위의 단수로 단수동사로 받는다
   47 모든 눈이 녹았다. All of the snow has melted. of 다음이 복수보통명사는 복수동사로, 단수명사는 단수동사로 받는다
   48 모든 나뭇잎들이 떨어졌다. All of the leaves have fallen. of 다음이 복수보통명사는 복수동사로, 단수명사는 단수동사로 받는다
   49 내 친구들 중 아무도 내 집 근처에 살지 않는다. None of my friends live near my house.
   50 도시 전체가 지진으로 파괴되었다. All of the city was destroyed by the earthquake.
   51 어떤 일도 끝나지 않았다. None of the work was done.
   52 우리들 중 일부는 오늘 나갈 것이다. Some of us are going out tonight.
   53 내 책의 3분의 2는 소설이다. Two-thirds of my books are novels.
   54 지구 표면의 4분의 3은 물이다. Three-fourths of the earth's surface is water.
   55 그의 책의 대부분은 영어 소설이다. Most of his books are English novels.
   56 그의 여가의 대부분이 독서에 사용된다. Most of his spare time is spent in reading.
   57 일의 대부분은 로봇에 의해 이루어진다. Most of the work is done by robots.
   58 지갑에는 많은 돈이 있다. There is lots of money in the purse. 주어가 lots of+물질명사로 단수동사로 받는다
   59 승객의 절반이 그 사고에서 부상당했다. Half of the passengers were injured in the accident. half of+복수명사는 복수동사로 받는다
   60 내 수입의 절반은 장래를 위해 저축되었다. Half of my income was saved for the future. half of+단수명사는 단수동사로 받는다
   61 내 비밀의 절반이 알려졌다. Half of my secret is known.
   62 나머지 소년들이 아직도 들판에 있다. The rest of the boys are still in the field. the rest+복수명사는 복수동사로 받는다
   63 나머지 물은 버려졌다. The rest of the water was thrown away. the rest+단수.물질명사는 단수동사로 받는다
   64 대부분의 땅이 불모지이다. A large part of the land is barren. a large part of+단수명사는 단수동사로 받는다
   65 당신 아니면 톰이 실수를 했다. Either you or Tom has made the mistake. or 다음에 일치하는 동사로 받는다
   66 자매들도 그녀의 어머니도 파티에 참석하지 않았다. Neither sisters nor her mother was present at the party. nor 다음에 일치하는 동사로 받는다
67 너 뿐만 아니라 그도 역시 음악에 흥미가 있다. Not only you but also he is interested in music.
= He as well as you is interested in music.
not only A but also B = B as well as A는 B에 일치하는 동사로 받는다
   68 당신뿐만 아니라 나도 잘못이었다. I as well as you was wrong.
   69 이들 모자의 어느 것도 너에게 어울린다. Either of these hats suits you. either, neither, nothing, what, whatever, each, anyone, whoever 가 주어면 단수동사로 받는다
   70 네가 한 대답의 어느 것도 우리들에게 만족스럽지 못하다. Neither of the answers you gave is satisfactory to us.
   71 추종자들과 함께 반란군 두목이 체포되었다. The rebel chief, with all his attendants, was captured. 수식어구는 원 주어의 성격에 영향을 미치지 않는다
   72 몇몇 군인들과 함께 장교 한 사람이 지금 오고 있다. An officer with some soldiers is coming now.
   73 그의 친구와 함께 톰은 서울 구경을 하고 있다. Tom, together with his friends, has been seening the sights of Seoul.
   74 각기 다른 종류의 인공 물질을 생산하는 것은 우리의 천연 자원을 보존하는데 필수적이다. The production of different kinds of artificial materials is essential to the conservation of our natural resources.
   75 수학은 어려운 과목이다. Mathematics is a difficult subject. 학과명. 병명은 의미가 단수므로 단수동사로 받는다
   76 홍역은 단연코 전염한다. Measles is decidedly infectious.
   77 그 풀무는 수선을 요한다. The bellows need/ needs mending. 복수형태의 기구.도구는 단.복수동사 모두 가능
   78 당구는 보통 두 사람이 친다. Billards is usually played by two persons. 복수형태의 유희.오락은 단수동사로 받는다
   79 상품은 배달되도록 되어 있다. The goods are to be delivered. goods는 보통 복수취급
   80 그것을 하는 다른 방법이 있나요? Is/ Are there any (other) means of doing it? means는 수단, 재산의 뜻으로 단.복 가능하나 재산은 복수로
   81 그의 재정은 충분하지 않다. His means of support are limited. means는 수단,재산의 뜻으로 단.복 가능하나 재산은 복수로
   82 나쁜 소식은 빨리 퍼진다. Bad news travels quickly. = Ill news runs apace. = Ill news travels fast. news는 단수취급
   83 무소식이 희소식이다. No news is good news.
   84 이런 수고는 허사였다. These pains were no avail. pains는 고생.수고의 뜻으로 단.복 동사 모두 가능하나 현재는 복수취급 경향임
   85 돈에는 날개가 있다. Riches have wings. riches는 복수 취급되고 있음
   86 부가 언제나 만족을 가져오지는 않는다. Riches do not always bring contentment.  
   87 그의 급료는 하루에 1페니였다. His wages were a penny a day. wages는 복수취급
   88 만물은 고요했다. All (=Everything) was still. all이 사람.생물은 복수, 기타 사물은 단수로 취급
   89 모든 사람이 침묵을 지켰다. All (=All people) were silent.
   90 그것이 전부인가요? Is that all?
   91 모두가 구조되지는 못했다. All were not saved.
   92 이 중 어느것이나 길이는 충분하다. Any of these is/ are long enough. any는 단.복가능하나 현대영어에서 복수취급하는 경향임
   93 당신 친구 중에 누군가가 흥미를 갖고 있다면 알려주세요. If any of your friends is/ are interested, let me know.
   94 우리가 도착했을 때 이미 10명이 줄을 서 있었다. There were ten people in line already when we arrived. there는 유도부사, 주어 복수명사는 복수동사로 받는다
   95 심한 폭풍우, 눈보라, 가뭄이 있었다. There was a violent storm, a shower of snow, a draught. there is 구문에서 주어가 연결된 경우로 처음에 단수주어를 예정하고 연결된 것으로 보며, 단수로 받는다
   96 우리의 이 도시에는 더 이상의 평화도, 사랑도, 자선도 없다. There is no more peace in this city of ours, no love, no charity.
   97 금년 여름엔 비가 별로 오지 않았다. There has been very little rain this summer. there는 유도부사, 주어 단수명사는 단수동사로 받는다
   98 구두점에 대한 가장 보편적인 규칙이 여기에 있다. Here are the most common rules for punctuation. here는 부사, 주어 복수명사는 복수동사로 받는다
   99 나의 가족은 대가족이다. My family is a large one. 집합명사를 전체적으로 볼 때는 단수동사, 개별적으로 볼 때는 복수동사로 받는다
  100 나의 가족은 모두 잘 있다. My family (=The numbers of my family) are all very well.
  101 청중은 아주 적었다. The audience was very small.
  102 청중은 만족하였다. The audience were satisfied. 집합명사를 전체적으로 볼 때는 단수동사, 개별적으로 볼 때는 복수동사로 받는다
  103 내각은 분열되었다. The Cabinet is divided.
  104 내각은 의견이 일치되었다. The Cabinet are agreed.
  105 두 시간은 차려 자세로 서 있기에는 아주 긴 시간이다. Two hours is a very long time to stand at attention. 시간.거리.가격. 면적 등을 하나의 단일개념으로 단수동사로 받는다
  106 10년은 기다리기엔 너무 오랜 세월이다. Ten years is a long time to wait.
  107 20마일은 추운 날씨에 걷기에는 먼 길이다. Twenty miles is a long way to walk in a cold weather.
  108 카메라를 사는데 40달러를 지불했다. Forty dollars was paid for the camera.
  109 백 마일이란 하루에 여행하기에는 상당한 거리이다. A hundred miles is a good distance to travel in a day.
  110 명 설교를 하는 데는 30분이면 족하다. Thirty minutes is sufficient for a good sermon.
  111 선물 하나 사는데 50달러를 쓰는 것은 좀 많아 보인다. Fifty dollars seems like a lot to spend on a gift.
  112 그가 죽은지 일년 반이 지났다. A year and a half has passed since he died. 2년이 안되므로 단수로 받는다
  113 그가 실패한 주된 이유는 게으름이다. The chief reason for his failures is laziness. 주어가 단수명사로 단수로 받는다
  114 그녀는 시험에 합격한 몇몇 소녀중의 하나이다. She is one of the few girls who have passed the examination. who의 선행사는 the few girls
  115 그는 편지를 쓰겠다고 나에게 말했다. He told me that he was going to write a letter. 주절동사가 과거시제므로 종속절동사도 과거시제로 맞춤
  116 나는 그를 만나기 위해 그의 집으로 갔다. I went to his house that I might see him.
  117 그녀는 자기가 그 다음주까지 완쾌할 것이라고 말했다. She said that she would be all right by the next week.
  118 그는 '지구는 둥글다'고 말했다. He said that the earth is round. 불변의 진리.속담.현재의 습관적인 동작.성질은 항상 현재시제로
  119 그는 '정직이 최상의 정책이다'라고 나에게 말했다. He told me that honesty is the best policy.
  120 나는 그에게 '나는 일요일에 교회에 간다'고 말했다.. I told him that I go to church on Sundays.
  121 그녀는 나에게 '언제 그 상점이 문을 닫는가'를 물었다. She asked me when the shop closes.
  122 그는 나에게 '몇 시에 수업이 시작하는가'를 물었다. He asked me at what time school begins.
  123 나는 고양이가 불충한 동물로 알고 있었다. I knew a cat is a treacherous animal.
  124 그녀는 저 모직 옷은 빨면 항상 줄어든다는 것을 알지 못했다. She was not aware that those woolen clothes always shrink in the wash. 모직물의 일반적인 성질이므로 현재시제로
  125 그는 우리에게 '그 길이 아직도 수리중이다'고 말했다. He told us that the roads are still under repair. 과거의 동작이 현재까지 계속되는 경우에는 현재시제로
  126 그는 오늘 아침 그 여자의 동생은 아직도 자고 있다고 나에게 말했다. He told me her sister is still in bed this morning.
  127 그는 '자기가 아팠다'고 말했다. He said that he had been ill. 그가 아픈것이 말한 것보다 그 이전사항이므로 과거완료로
  128 그는 '콜럼부스가 1492년에 미국을 발견했다'고 말했다. He said that Columbus discovered America in 1492. 대륙발견은 먼저발생한 사건이지만 역사적인 사실은 항상 과거시제로
  129 그는 '프랑스 혁명이 1789년에 발발했다'고 말했다. He said that the French Revolution broke out in 1789. 역사적인 사건은 항상 과거시제로
  130 그는 지금보다 몸이 더 튼튼했다. He was stronger than he is now. than.as로 이어지는 구문에서는 주절동사의 시제와는 무관
  131 그 여자는 너보다 더 영어를 잘했다. She spoke English better  than you do.
  132 그는 지금 네가 말하고 있는 것만큼 유창하게 영어를 말했다. He spoke English as fluently as you are speaking now.
  133 그 여자는 나보다 너를 더 좋아했다. She liked you better than she likes me.
  134 그 여자는 오늘날 그가 하는 것만큼 그 당시 수영을 했다 She swam then as well as he has done today. than.as로 이어지는 구문에서는 주절동사의 시제와는 무관
  135 그는 그가 보통 하는 것만큼 빨리 달리지 못했다. He did not run so fast as he usually does.
  136 그는 당신이 그것을 할 수 있는 것보다 더 (과거에) 잘 했다. He did it far better than you will do it.
137 그녀는 네가 지금 피아노를 치는 것만큼 (과거에) 잘 쳤다. She played the piano as you do it now.
  138 그는 '그 일을 해야한다'고 말한다.
그는 '그 일을 해야한다'고 말했다. 
He says that he must do the task.
He said that he must do the task.
종속절에서 must, ought to, had better 등은 주절동사가 과거시제라도 그대로 사용
  139 그는 '우리가 열심히 공부하는게 좋다'고 말한다.
그는 '우리가 열심히 공부하는게 좋다'고 말했다.
He says that we had better work hard.
He said that we had better work hard.
  140 덕육과 체육은 다같이 필요하다. Moral and physical education are both necessary. 단수명사가 두개의 대조적인 형용사로 수식되어 별개가 될 때 복수동사로 수식
  141 당신의 왕위, 당신의 자유, 당신의 생명이 위태하오! Your crown, your liberty, your life is in danger! 점층법에서 가장 가까운 말과 동사를 일치시킨다
  142 잠시동안 영광, 전쟁, 모든 것이 잊혀졌다. For a while, glory, war, everything was forgotten.
  143 2더하기 2는 4다. 3곱하기 3은 9다. 7더하기 8은 얼마냐? 10빼기 4는 6이다. Two and two makes/ is/ are four. Three times three is/ are nine. What do/ does seven and eight make? Four from ten are six. 수학적인 계산에서는 단.복수동사 모두 가능하다

[by Goldenrule]

 

 

 

Ⅱ. 화법 (Narration)

 

● 직접화법 (Direct Narration)

남이 말하는 것을 그대로 인용하여 전하는 방법

You say, "I know it." (이때 say를 전달동사, "I know it."을 피전달문이라 한다.)

 

 

● 간접화법 (Indirect Narration)

남이 말하는 것을 그대로가 아니라, 전달하는 사람의 입장에서 말을 바꾸어

그 내용을 전달하는 방법.

You say that you know it.

 

 

● 직접화법을 간접화법으로 전환할 때 피전달문의 어구 변화 (전달동사가 과거일 경우)

① now → then

② today → that day

③ tomorrow → the next day (or the following day)

④ yesterday → the day before (or the previous day)

⑤ last night → the night before (or the previous night)

⑥ ago → before

⑦ here → there

⑧ this → that

⑨ these → those

⑩ come → go

⑪ next week → the next week (or the following week)

 

 

● 평서문을 간접화법으로 고치는 방법

① 전달동사 : say → say, say to → tell

② 인용부호안의 피전달문은 that 절로 바꾼다. (이때 that는 생략가능)

③ 피전달문의 1인칭(I, my, me)은 전달동사의 주어와 일치시킨다.

④ 피전달문의 2인칭(you, your)은 수화자(say to + 사람)에 일치시킨다.

⑤ 전달동사가 과거시제이면 피전달문의 동사는 시제일치법칙에 준한다.

He said, "You are kind to my brother."

= He said that I was kind to his brother.

He said to me "I have once seen you"

= He told me that he had once seen me.

 

 

● 주의해야 할 화법 전환

피전달문이 불변의 진리, 습관적 사실일 때에는 현재를 쓰며,

피전달문이 역사적 사실일 때에는 과거를 쓰며,

피전달문이 가정법일 때는 인칭에 따른 동사만 변하고, 시제는 변경없이 그대로 쓴다.

Our teacher said, "The earth is round."

Our teacher said (that) the earth is round.

He said, "I take a walk at 6 every morning."

He said (that) he takes a walk at 6 every morning.

He said, "Columbus discovered America."

He said (that) Columbus discovered America.

She said, "If I were a bird, I would fly to you."

She said (that) if she were a bird, she would fly to me.

 

 

● 피전달문이 중문인 경우

피전달문이 중문인 경우는 문맥을 뚜렷하게 하기 위해서 and, but 다음에 that을 되풀이하여 쓴다. 단, for의 경우는 for that이라고 할 필요는 없다.

He said, "I am tired and wish to have a rest."

He said that he was tired and that he wished to have a rest.

I said, "I am sorry, but I can't go out now."

I said that I was sorry, but that I couldn't go out then.

 

 

● 화법 전환 연습

① You say, "I am right."

= You say (that) you are right.

② She says to me, "I am leaving here tomorrow."

= She tells me (that) she is leaving here tomorrow.

③ He says, "I will see you." (will은 의지미래)

= He says (that) he will see me. (will은 의지미래)

④ He says to me, "You will succeed." (will은 단순미래)

= He tells me (that) I shall succeed. (shall은 단순미래)

⑤ My aunt says to me, "You are a beautiful girl."

= My aunt tells me (that) I am a beautiful girl.

⑥ He said, "I shall be back tomorrow." (shall은 단순미래)

= He said (that) he would be back the next day. (would는 시제일치로)

⑦ He said to me, "I have received this letter today."

= He told me (that) he had received that letter that day.

⑧ They said, "We saw him here yesterday."

= They said (that) they had seen him there the day before.

⑨ He promised, "I will come, if I can." (가정법이 아니라 조건문임, will은 의지미래)

= He promised that he would come if he could.

⑩ He said, "If I were rich, I would buy a new car." (가정법이므로 인칭만 바꿈)

= He said that if he were rich he would buy a new car.

⑪ He said, "I have lost my ring."

= He said that he had lost his ring.

⑫ I said to him, "I hoped so."

= I told him that I had hoped so.

⑬ "I had been happy before that," said he.

= He said that he had been happy before that.

⑭ My brother said, "I can do it."

= My brother said that he could do it.

⑮ He said, "You must come here."

= He said that I must go there.

must, ought to, need not 및 당위를 나타내는 should는 종속절에서 과거의 뜻으로

사용되므로 고치지 않고 그대로 쓴다.

 

반응형

 

의문문의 전달

 

● 의문사가 있는 의문문

① 전달동사 say는 ask 또는 inquire of로 바꾼다.

② 피전달문은 의문사 + S + V 의 어순이 된다 (간접의문문으로 명사절을 이끈다.)

③ 의문사가 주어 또는 보어이고, be동사가 오되 그 뒷 부분이 길 때는 be를 뒤로 돌리지 않고, 글의 안정감을 위해서 어순을 그대로 의문사 + be동사 + 주어로 한다.

He said to me, "Who are you?"

He asked me who I was.

He said to her, "Where are you going now?"

He asked her where she was going then.

He said to me, "How long have you been learning English?"

He asked me how long I had been learning English.

She said to her husband, "Why do you say so?"

She asked her husband why he said so.

He said to me, "Where do you live?"

He asked me where I lived.

She said to me, "When will your brother go to America?"

She asked me when my brother would go to America.

I said to myself, "Where can I find him?"

I wondered where I could find him.

He said to me, "What is the matter with you?"

He asked me what was the matter with me.

He said to me, "Which is the shortest cut across the field?"

He asked me which was the shortest cut across the field.

 

 

● 의문사가 없는 의문문

피전달문을 명사절로 만들기 위해서 접속사 if 또는 whether(∼인지 아닌지)를 사용해서 if + S + V 형태를 취한다.

He said to me, "Do you know her address?"

He asked me if I knew her address.

Mary said to her mother, "May I go out with Helen?"

Mary asked her mother if she might go out with Helen.

He said to the doctor, "Shall I get well soon?" (shall은 단순한 추측)

He asked the doctor if he would get well soon.

He said to me, "Shall I post this letter?" (shall은 상대방의 의지를 물음)

He asked me if he should post that letter.

She said, "Do you remember me?"

She asked if I remembered her.

He said to me, "Were you at home yesterday?"

He asked me if I had been at home the day before.

He said to me "Are you fond of this music?"

He asked me if(whether) I was fond of that music.

"Shall I be able to read such books?" she thought.

She wondered if she would be able to read such books.

부탁·권유를 나타내는 의문문은 형태는 비록 의문문이나, 부탁·권유를 나타내는 명령문의 내용이므로 ask(beg) + 목적어 + to do 의 형태로 쓴다.

He said to me "Could you give me a lift?"

He asked (begged) me to give him a lift.

 

 

● 명령문의 전달

전달동사 say to ⇒ 피전달문의 내용에 따라서 tell, ask, beg, order, command, bid, advise, request, forbid 등으로 바꾸고 그 다음에 목적어 + to부정사를 붙인다.

① 일반적 명령문 : tell + 목적어 + to부정사

② 상관이 부하에게 : order(command) + 목적어 + to부정사

③ 의사가 환자에게 충고 : advise + 목적어 + to부정사

④ 부탁, 의뢰의 명령문·의문문 : ask(beg) + 목적어 + to부정사

⑤ Let가 쓰인 명령문 :

ⓐ 전달동사를 propose (or suggest)로 바꾸고,

전달내용을 that + S + (should) + VR 형식으로 한다.

ⓑ offer + 목적어 + to부정사

ⓒ ask to be allowed

He said to me, "Open the window."

He told me to open the window.

The old man said to me, "Please help me with this luggage."

The old man asked me to help him with that luggage.

The officer said to his men, "Stay where you are."

The officer commanded his men to stay where they were.

He said to me, "Don't come in till you are called."

He told me not to come in till I was called.

He forbade me to come in till I was called.

The doctor said to me, "Don't overeat yourself."

The doctor advised me not to overeat myself.

He said to me, "You had better work harder."

He advised me to work harder.

The doctor said to me, "You had better not smoke."

The doctor advised me not to smoke.

He said to me, "Let's go to the park."

He suggested (or proposed) (to me) that we (should) go to the park.

He proposed to go to the park.

"Let me show you the way," he said.

He offered to show me the way.

He said, "Let me go and say goodbye to John."

He asked to be allowed to go and say goodbye to John.

"Do as I tell you," said the officer.

The officer ordered me to do as he told.

The officer bade me do as he told. (bid는 사역동사이므로 동사의 원형을 쓴다.)

She said to me, "Lend me some money, please."

She asked (=begged) me to lend her some money.

 

참고

I said to him, "Come here tomorrow."

① I told him to go there the next day. (다른 장소, 다른 날 전달하는 경우)

② I told him to come here tomorrow. (같은 장소, 같은 날 전달하는 경우)

③ I told him to go there tomorrow. (다른 장소, 같은 날 전달하는 경우)

④ I told him to come here the next day. (같은 장소, 다른 날 전달하는 경우)

 

 

● 감탄문의 전달

감탄문을 간접화법으로 바꿀 때는 피전달문의 원뜻에 가깝도록 해야 한다. 따라서 감탄문의 화법전환은 다음과 같이 형식이 각각 달라지게 되며, 그때그때 보아서 가장 알맞은 표현을 하면 된다. 감탄문의 화법전환은 영작문의 영역에 속한다고 볼 수 있다.

① 전달동사 : say → exclaim, shout, cry(out), remark 등으로 바꾸고 다음과 같이한다.

ⓐ 감탄문 어순을 그대로 놓는 방법

ⓑ 부사 very를 보충하고 평서문의 순으로 하는 방법

ⓒ 감탄사를 부사구로 바꾸고, 평서문의 순으로 하는 방법

② 기쁜 내용, Hurrah, Bravo 등의 감탄사 → with delight, with joy, with pleasure 등의 부사구를 전달동사 다음에 첨가한다.

③ 슬픈 내용, Alas 등의 감탄사 → with regret, with a sigh, in sorrow, sadly 등의 부사(구)를 사용한다.

He said, "What a beautiful sight it is!"

He exclaimed (or cried out) what a beautiful sight it was.

He exclaimed that it was a very beautiful sight.

He said, "Oh, my friend has come!"

He cried out with joy that his friend had come.

She said, "What a lovely flower it is!"

She remarked what a lovely flower it was.

She said, "How happy I am!"

She exclaimed how happy she was.

She said that she was very happy.

He said, "How foolish I was to believe her!"

He said that he had been very foolish to believe her.

He said, "Hurrah! I've won!"

He shouted with joy that he had won.

The spectators said, "Bravo! Wonderful!"

The spectators exclaimed with applause that it was wonderful.

She said, "Alas! I am ruined."

She cried out with a sigh that she was ruined.

 

 

● 기원문의 전달

전달동사는 pray, wish, express one's wish 등으로 표시된다. 그러나 피전달문은 내용에 따라 여러 가지가 있으니 문장을 많이 살펴보아야 한다.

① 피전달문에 God이 있을 때 → pray that God may~

② 사람에 대한 소망 → express one's wish that + 주 + may~

She said, "God save my son!"

She prayed that God might save her son.

She prayed God to save her son.

He said to her, "May you have a happy life!"

He wished (or expressed his wish) that she might have a happy life.

 

 

● 중문과 복문, 두 문장 이상의 전달

1) 중문

피전달문이 and, but 으로 연결된 중문일 때 and와 but다음에 접속사 that을 쓸 것.

He said "The sun has set, and the stars are out."

He said (that) the sun had set, and that the stars were out.

She said, "The watch is very expensive, and I cannot buy it."

She said (that) the watch was very expensive, and that she could not buy it.

피전달문이 for, because, as, since, so 등의 접속사로 연결되었을 때에는 접속사 다음에 따로 that을 쓰지 않는다.

He said, "It will rain, for the barometer is falling."

He said that it would rain, for the barometer was falling.

2) 명령법 + and(or)

and(or)를 그대로 남겨 두어도 된다.

He said to me, "Hurry up, and you will be in time."

He told me to hurry up and I should be in time.

He told me that if I hurried up I should be in time.

3) 복문

종속절의 시제도 바뀐다.

He said, "Let's wait here until the rain stops."

He suggested that we should wait there until the rain stopped.

4) 평서문 + 의문문

전달동사를 두 번 사용해서 양자를 and로 연결한다.

She said, "It is cold in this room, why don't you shut the window?"

She said that it was cold in that room and asked why I didn't shut the window.

5) 명령문 + 의문문

전달동사를 두 번 쓰고, and로 연결한다.

He said to me "Listen! Can you hear someone talking?"

He told me to listen and asked if I could hear someone talking.

6) 감탄문 + 평서문

그 때의 환경에 따라 적절하게 표현을 한다.

She said, "Oh, how wonderful! I'd simply love to go with you."

She exclaimed with delight that she would simply love to go with me.

 

 

● 묘출화법

등장인물의 생각이나 심리를 생생하게 표현하는 방법으로, 직접화법과 간접화법의 중간적 성격을 가지는 화법이다. 주로 소설 등에서 많이 볼 수 있다.

① 문장의 어순, 구둣점 - 직접화법에 준함.

② 인칭과 시제 - 간접화법과 같음.

He said to me "Will you go to the movies?" (직접화법)

He asked me if I would go to the movies. (간접화법)

He asked me would I go to the movies. (묘출화법)

He said "Yes"

He agreed.

He answered in the affirmative. (긍정적으로)

He said "No"

He answered in the negative. (부정적으로)

He said "Good morning"

He wished me a good morning.

I was wondering could she be our new teacher.

She whispered something, and asked was that enough.

Ned put his flat and final question would he marry her, then and there.

He wants to know is the newspaperman here.

He asked the boy Micky had anyone gone to see them.

She asked her next-door neighbor if she knew Lady Micklehma by sight, and had she

seen her lately.

 

 

 

 

기출문제(수의 일치)

 

(1) I know the person who are notorious for his rudeness.

(2) There seem to have been a mistake; my name isn’t on the list.

(3) Trial and error are the source of our knowledge.

(4) Raising animals requires lots of love and hard work.

(5) Child sexual abuse has been reported up to 80,000 times a year, but the number of unreported instances are far greater.

 

(6) The popularity of cell phones is soaring.

(7) But as the number of cell phone users grow, so do the environmental impacts.

(8) As decision making reached higher levels, half the harvests of the world was bought and sold in political and financial deals.

(9) Happy are those who find joy and pleasure in helping others.

(10) The data, which have been submitted for publication in the Astrophysical Journal, also confirms that the universe is not what it seems to human senses.

 

(11) What you will probably not be able to do is to arrive at a single, unified, objective, literal understanding of that subject matter that do full justice to all aspects of the concept.

(12) Most of the writer are critical; they contend that the colleges are not doing a good job, and they question the value of a college education.

(13) Dentists agree that brushing your teeth three times a day promote good dental health and a more attractive smile.

(14) Neither the research assistants’ consortium nor the biotech laboratory are polished to strike a decisive blow.

(15) Therefore, the best way to avoid problems are to eat the right balance of meat, fish, vegetables and dairy products.

 

(16) Two-thirds of the Jewish population live in the East.

(17) The number of people taking cruises continue to rise and so does the number of complaints about cruise lines.

(18) You as well as he are responsible for the failure.

(19) All the students in my school are studying English.

(20) Many of the students in our class are very smart.

 

(21) Every person at the meeting is fond of the idea.

(22) One of the exciting games I saw were the World Cup final in 2010.

(23) There are also weekly news magazines, which reports on a number of topics,

(24) Many a careless walker was killed in the street.

(25) A tenth of the automobiles in this district alone were stolen last year.

 

(26) Due to such dependency, people who often use devices such as cell phones, PDAs and navigation is more

likely to develop digital dementia.

(27) Valuing what you have over what you do not or cannot have leads to greater happiness.

(28) Just over ten years have passed since we wrote the first edition of this book.

(29) Sending text messages is obviously an addictive and compulsive behavior.

(30) A number of domestic experts as well as scholar joins the research project.

 

(31) Almost 99 percent of the atmosphere lies within a mere 30 km of Earth’s surface.

(32) Whether or not we are likely to get various diseases depend on how well our immune system works.

 

 

정답

 

(1) I know the person who are notorious for his rudeness. (X)

→ is

(2) There seem to have been a mistake; my name isn’t on the list. (X)

→ seems

(3) Trial and error are the source of our knowledge. (X)

→ is

(4) Raising animals requires lots of love and hard work. (O)

(5) Child sexual abuse has been reported up to 80,000 times a year, but the number of unreported instances are far greater. (X)

→ is

 

(6) The popularity of cell phones is soaring. (O)

(7) But as the number of cell phone users grow, so do the environmental impacts. (X)

→ grows

(8) As decision making reached higher levels, half the harvests of the world was bought and sold in political and financial deals. (X)

→ were

(9) Happy are those who find joy and pleasure in helping others. (O)

(10) The data, which have been submitted for publication in the Astrophysical Journal, also confirms that the

universe is not what it seems to human senses. (X)

→ confirm

 

(11) Literal understanding of that subject matter that do full justice to all aspects of the concept. (X)

→ does

(12) Most of the writer are critical;. (X)

→ writers

(13) Dentists agree that brushing your teeth three times a day promote good dental health and a more attractive smile. (X)

→ promotes

(14) Neither the research assistants’ consortium nor the biotech laboratory are polished to strike a decisive blow. (X)

→ is

(15) Therefore, the best way to avoid problems are to eat the right balance of meat, fish, vegetables and dairy products. (X)

→ is

 

(16) Two-thirds of the Jewish population live in the East. (X)

→ lives

(17) The number of people taking cruises continue to rise and so does the number of complaints about cruise lines. (X)

→ continues

(18) You as well as he are responsible for the failure. (O)

(19) All the students in my school are studying English. (O)

(20) Many of the students in our class are very smart. (O)

 

(21) Every person at the meeting is fond of the idea. (O)

(22) One of the exciting games I saw were the World Cup final in 2010. (X)

→ was

(23) There are also weekly news magazines, which reports on a number of topics. (X)

→ report

(24) Many a careless walker was killed in the street. (O)

(25) A tenth of the automobiles in this district alone were stolen last year. (O)

 

(26) Due to such dependency, people who often use devices such as cell phones, PDAs and navigation is more likely to develop digital dementia. (X)

→ are

(27) Valuing what you have over what you do not or cannot have leads to greater happiness. (O)

(28) Just over ten years have passed since we wrote the first edition of this book.(O)

(29) Sending text messages is obviously an addictive and compulsive behavior. (O)

(30) A number of domestic experts as well as scholar joins the research project. (X)

→ join

 

(31) Almost 99 percent of the atmosphere lies within a mere 30 km of Earth’s surface. (O)

(32) Whether or not we are likely to get various diseases depend on how well our immune system works. (X)

→ depends

 

스마트폰 토익 교재

✽ 책 구매 없이 PDF 제공 가능
✽ adipoman@gmail.com 문의

반응형