문장의 구성 (Structure of sentence)
● 문장의 요소
1. 문장과 주부ㆍ술부
⑴ 문장 : 단어를 일정한 법칙에 맞게 배열하여 어떠한 사상이나 감정을 표현한 것. 주부 + 술부
⑵ 주부(主部) : 문장의 주체가 되는 부분 (∼은, ∼는, ∼이, ∼가)
⑶ 술부(述部) : 주부의 동작이나 상태를 설명하는 부분 (∼이다, ∼하다)
2. 문장의 요소
⑴ 주요소 : 주어(Subject), 동사(Verb), 목적어(Object), 보어(Complement)
문장의 종류에 따라 하나라도 없으면 문장이 성립되지 않는다.
① 주어(S) : 주부의 중심이 되는 말. <∼은,∼는,∼이,∼가>로 해석.
<명사ㆍ대명사ㆍ 그 상당 어구(명사구ㆍ명사절)>가 주어가 될 수 있다.
단독으로 주부를 이루기보다는 수식어와 같이 주부를 이루는 경우가 많다.
* My friend Jim went to Austria to study music.
They play tennis every weekend.
To learn a foreign language is very difficult.
Swimming in the river in this weather is very dangerous.
That he is honest is known to everybody in the village.
The true is beautiful. <the + 형용사 = 추상명사>
What I did for him yesterday hurts his feelings. <관계대명사절>
② 동사(V) : 술부의 중심이 되는 말 <∼이다, ∼하다>로 해석 주어의 동작이나 상태를 나타낸다. 보통 조동사까지 포함하여 일컫는다.
* I play tennis every weekend.
Man cannot live without water.
③ 목적어(O) : 동사의 동작이 미치는 대상, 타동사 다음에 와서 동사의 동작을 받는 어구.
<∼을, ∼를> : 직접목적어(D.O), <∼에게> : 간접목적어(I.O)
<명사, 대명사 및 그 상당 어구>가 목적어가 된다.
목적어가 필요한 동사를 <타동사>, 필요하지 않은 동사를 <자동사>라 한다.
* He bought a cello at the shop. My uncle gave me some money.
I think that he is very honest. I don't know what to do right now.
Do you know where she lives? <의문사절>
I cannot help falling in love with her. <동명사>
He refused to go there without his girl friend. <to-R>
④ 보어(C) : 동사만으로는 글이 불완전할 때 주어, 목적어의 성질, 상태를 보충 설명하는 말 <명사, 대명사, 형용사 및 그 상당 어구>가 보어가 된다. 주어의 성질, 상태를 보충설명 : 주격 보어(S.C) 목적어의 성질, 상태를 보충설명 : 목적격 보어(O.C)
* He looks tired. <형용사>
He sat reading the newspaper. <현재분사>
He is a famous Korean cellist in the world. <명사>
To see is to believe. <to-R>
Loving someone is sometimes suffering. <동명사>
He is not what he was. <관게대명사절>
The problem is which is the best choice. <의문사 구>
I believe him (to be) honest.
I had my purse stolen. <과거분사>
I had my brother wash my car. <동사원형>
I saw her play the cello at the concert.
He kept me waiting for an hour.
⑵ 종요소 : 문의 주요소를 꾸며주는 말인 수식어구(modifier)가 이에 해당된다.
<형용사, 부사 및 그 상당 어구>가 수식어구가 된다. 생략해도 대개 문장이 성립.
① <명사>를 앞에서 꾸미는 수식어
㉮ 한정어 : a [an], the, this, that, these, those, some, any, no, every, another, more
소유격 한정어 두 개가 나란히 쓰여 하나의 명사를 동시에 수식하지 못한다.
some my books (X) some of my books, some books of mine (O)
* Some people have naturally beautiful voices.
㉯ 형용사, 분사
* a sleeping beauty a walking dictionary a broken window
㉰ 명사, 동명사
* a university student a mail box a sleeping bag a waiting room
② <명사>를 뒤에서 꾸미는 수식어
㉮ 후치 시키는 형용사 (품사론의 제4 장 <형용사>에서 자세히 설명)
* There is something strange about the girl.
Is there anything hot to drink?
㉯ 형용사구
* The book on the desk is mine. <전치사 + 명사>
It's time to go to bed. <to-R구>
Who is the girl playing the cello? <현재분사>
㉰ 형용사절
* I know the girl who is playing tennis there now. <관계대명사절>
This is the house where I was born. <관계부사절>
③ <동사>를 꾸미는 수식어
㉮ 부사 (제5 장 <부사>에서 자세히 설명)
* He runs very fast. I often stay up all night.
㉯ 부사구
* He came here to help me. Did you put sugar in my coffee?
㉰ 분사구문 (구문론 제9 장 <분사>에서 자세히 설명)
* Walking along the street yesterday, I met a friend of yours.
Turning to the right, you will find a police station.
㉱ 부사절
* Let's wait till he comes. I did it because he ordered me so.
④ <형용사, 부사>를 꾸미는 수식어
형용사, 부사는 부사로 수식하며 대표적인 수식어로는 뜻을 강조하는 말
much, so, quite, enough 및 부사 상당 어구가 있다.
㉮ 부사
* I am so glad to hear the news that he passed the exam.
You could do it well enough.
㉯ 부사구
* They arrived earlier than usual.
Smoking is harmful to health. <전치사구>
He is very hard to please. <부정사구>
㉰ 부사절
* It didn't take so long as we expected.
He told us such a funny story that we all laughed.
⑤ <구, 절, 문>을 꾸미는 수식어
㉮ <부사구>를 수식하는 경우
* You are quite in the right. It finished exactly at six.
㉯ <부사절>을 수식하는 경우
only, simply (단지), partly (부분적으로), entirely (완전히), just (꼭) 등의 소수 부사
* I bought it simply because it was not heavy.
Just because I don't complain, people think that I'm satisfied.
㉰ <문(文)>을 수식하는 경우 (<부사>에서 자세히 설명)
단어를 수식하는 부사로 잘못 해석하지 않도록 유의한다.
* Happily he did not die. = It was happy that he didn't die.
He did not die happily. = He died unhappily.
He was naturally very angry. = It was natural that he should be very angry.
The girl over there speaks French very fluently.
● 8 품사
영어의 단어의 문장 내에서의 역할을 <품사>라고 하며, 이에는 <명사, 대명사, 동사, 형용사, 부사, 전치사, 접속사, 감탄사>의 8 품사가 있다.
1. 명사 : 사람이나 사물의 이름을 나타내는 말로서 문장에서는 <S, O, C>의 역할을 하며, 전치사와 결합하여 구(句)를 이루기도 한다.
* He hit the ball.
My mother is a cellist.
The early bird catches the worm. 속담
2. 대명사 : 명사 대신에 쓰이는 말이며, 명사와 마찬가지로 문장에서 <S, O, C>의 역할을 하며, 전치사와 결합하기도 한다.
* It is mine. I met him in the park.
3. 동사 : 주어의 동작, 상태를 나타내는 말이다.
* I have a good camera.
She walked home very quickly.
They work hard from morning till night.
4. 형용사 : (대)명사의<지시, 수량, 모양, 크기, 성질, 상태, 신구, 연령, 색깔, 재료, 국적 등 을 나타내며, (대)명사를 수식하는 수식어가 되거나, 보어가 된다. 관사도 형용사에 포함
* He is a clever boy.
I left the window open.
He made his parents so happy.
5. 부사 : 동사, 형용사, 다른 부사, 문장 전체를 수식하는 수식어로서, <때, 장소, 빈도, 정도, 방법, 목적, 원인, 이유, 결과, 조건, 양보> 등을 나타낸다.
* He studies German very hard to go to Germany.
I am very glad to meet you again.
Luckily he got a job in spite of stiff competetion.
6. 전치사 : <전치사 + (대)명사>의 형태로 그 명사, 대명사와 다른 말과의 관계를 표시하면서 형용사구, 부사구를 이룬다.
* Put the apples on the table.
Father is working in the garden.
7. 접속사 : 단어와 단어, 구와 구, 절과 절을 이어주는 역할을 한다.
* He and I are good friends.
Is your father in Seoul, or New York?
Not only he but also you are in the wrong.
8. 감탄사 : 감정을 나타내는 말이다.
* Oh, my God! My goodness! Bravo, once again!
Oh! I'm very sorry. Hurrah! We won the game.
● 품사의 전환
영어 단어의 대부분은 하나의 품사로만 쓰이는 것이 아니고 다른 품사로도 쓰인다. 본래 정해진 품사로부터 다른 품사로 전용되는 경우가 많은데 이를 품사의 전용(전환)이라 한다. 이 경우는 품사가 달라지면 뜻도 달라지게 되는 경우가 많으므로 유의한다.
1. 명사와 동사
watch 명사 : 시계 동사 : 보다
walk 명사 : 걸음, 산보 동사 : 걷다, 산보하다
train 명사 : 교육, 훈련 동사 : 훈련하다.
2. 형용사와 부사 동일
high = 높은 (형용사) high = 높게 (부사) 참고! highly = 매우, 크게, 대단히 (부사) He jumped really high. = 그는 정말 높이 점프했어. hard = 어려운, 딱딱한 (형용사) hard = 열심히 (부사) I studied hard today. = 나 오늘 열심히 공부했어. fast = 빠른 (형용사) fast = 빠른 (부사) enough = 충분한 (형용사) enough = 충분히 (부사) early = 이른 (형용사) early = 일찍 (부사) |
late = 늦은 (형용사) late = 늦게 (부사) 참고! lately = 최근에 long = 긴 (형용사) long = 오래 (부사) Long ago = 오래전에 right = 올바른, 옳은, 오른쪽의 (형용사) right = 바르게, 올바르게, 제대로 (부사) 참고! right = 권리 (명사) live = 살아있는 (형용사) live = 라이브로 (부사) okay = 괜찮은 (형용사) okay = 괜찮게 (부사) |
3. 형용사가 부사처럼
I got home safe(ly). = 나 집에 안전히 잘 왔어.
* safely (안전히, 무사히)라는 부사가 있지만 형용사 형태로 더 자주 사용.
Drive safe(ly). = 안전히 운전해.
Hey kids! Play safe. = 애들아! 안전히 놀아라.
I usually pack light. = 난 보통 가볍게 짐을 싸.
You did it well. = 잘했어.
good의 부사는 well. 하지만 부사 대신 형용사를 써도 이상하지 않다.(문법적으로는 오류)
→ You did it good. / You did it great. / You did it awesome.
→ This photo came out great. = 이 사진 잘 나왔다.
You dressed warm. = 너 따뜻하게 입었네.
Let's play this game clean(fair). = 정정당당하게(깨끗이) 게임합시다.
4. 형용사와 동사
free 형용사 : 자유[한가] 로운 동사 : 해방하다
last 형용사 : 맨 마지막의 동사 : 오래가다, 지속하다
long 형용사 : (길이 거리가) 긴 동사 : 애타게 바라다, 열망[갈망]하다((for))
구(句)와 절(節)
● 구(句)
두 개 또는 그 이상의 단어가 모여서 하나의 품사와 같은 역할을 하지만, <S + V>의 형식을 갖추지 않은 어군을 말한다. 문장 내에서의 역할에 따라 명사구, 형용사구, 부사구의 3종류가 있다.
⑴ 구의 형태 : 주로 <전치사 + (대)명사>, <부정사(to + 동사의 원형 = to-R)>의 꼴이다.
* She went on a picnic with her mother.
I don't know what to do first to solve the problem.
⑵ 구의 종류
① 명사구 : 명사처럼 문장 내에서 주어, 목적어, 보어 역할을 한다. <∼하는 것>으로 해석
㉮ 부정사(구)
* To see is to believe
I want to go to London to study English literature.
To learn a foreign language requires much perseverance.
㉯ 의문사 + 부정사(구)
* He didn't know what to do next.
Jack explained to them how to use it.
㉰ 동명사(구)
* Doing nothing is doing ill.
His hobby is playing tennis.
She couldn't give up smoking.
② 형용사구 : 형용사처럼 (대)명사를 수식하거나 주격 보어, 목적격 보어 역할을 한다.
㉮ 부정사(구)
* I have no friend to depend on.
I asked him to go there at once.
㉯ 분사(구, 구문)
* Cars parked illegally will be fined and removed.
The boy standing at the door is waiting for you.
㉰ 전치사 + 명사[형용사]
* The book on the desk is his.
The size of the room is twice as large as that of mine.
㉱ 전치사 + 명사구 : 보어 역할
* He is in good health. This book is of no use. (=useless)
③ 부사구 : 동사, 형용사, 다른 부사, 문장 전체를 수식한다.
㉮ 동사 수식
* They went home in a hurry. Did you put sugar in my coffee?
㉯ 형용사 수식
* German is difficult to learn.
The water is good to drink.
Smoking is very harmful to health.
㉰ 부사 수식
* I am so glad you could come.
You are old enough to drink liquor.
㉱ 문장 전체 수식
* To tell the truth, I don't like him.
As a matter of fact, he is not my friend.
Strictly speaking, the sentence is not correct.
● 절(節)
▷<주어 + 동사>의 형태로 문장의 일부를 이루는 것을 절(節)이라 한다.
▷문장이 <A(절) + 연결어 + B(절)>과 같이 두 개 이상의 절로 구성되어 있을 때 연결어에는 <접속사, 의문사, 관계사>가 있다.
▷절은 문법적 구조에 따라 등위 절, 주절, 종속절로 나뉜다.
▷종속절은 문장 중에서의 역할에 따라 명사절, 형용사절, 부사절로 나뉜다.
⑴ 문법적 구조에 따른 분류
① 등위절 : 어느 한 절이 다른 한 절에 종속됨이 없이 각기 대등한 지위를 갖는다.
이런 절의 연결어로는 등위접속사 and, but, for, or, so 등이 쓰인다.
* He is a scholar and his wife is a novelist.
She has a son and she is very proud of him.
② 주절 : 두 개 이상의 절로 이루어진 문장 가운데 글의 주체가 되는 주된 절을 말하며, 종속절을 제외한 나머지 부분이다.
* I think that he will recover soon.
I will leave when she comes back.
He works hard that he may make much money.
③ 종속절 : 종속절은 주절에 딸린 절로서 등위절과는 달리 단어나 구처럼 하나의 품사의 역할을 하며, 문장 내의 역할에 따라 <명사절, 형용사절, 부사절>로 나누어진다.
㉮ 명사절 : 명사와 같이 <주어, 목적어, 보어>의 역할을 한다.
* This is what I eagerly want.
He said that his girl friend had left him forever.
What he did for us in that situation is absolutely right.
연결어에는 다음과 같은 종류가 있다.
㉠ 접속사 : that, whether, if 등
* I wonder if it will rain tomorrow.
I think that he is very honest and diligent.
I don't know whether she will come or not.
㉡ 의문사 : who, what, how, when, where, why 등
* What do you think he did last night?
I want to know how to solve the problem.
㉢ 관계사 : which, that, whom, whatever, whichever 등
* What he said is true.
Whatever you may do, I will not believe you.
㉯ 형용사절 : 앞의 명사[선행사]를 수식하는 절로, 연결어에는 다음과 같은 종류가 있다.
㉠ 관계대명사 : who, which, that etc.
* The boy who is playing the cello is my brother.
This is the dictionary which I bought for English writing.
All that I have to do is just to study hard without thinking about anything.
㉡ 관계부사 : when, where, why, how 등
* I remember the day when Kwangju democratic movement broke out.
This is the village where I grew up in my childhood.
I don't know the reason why he didn't come to the class.
Tell me how you solve this complicate problem.
㉰ 부사절 : 주절의 앞 또는 뒤에서 <동사, 형용사, 부사>를 수식하며, <때, 원인, 장소, 이유, 목적, 결과, 조건, 양보> 등의 여러 가지 뜻을 나타낸다.
연결어에는 접속사 as, when, while, after, before, as soon as, till, until, because,
since, if, unless, though, although, even though 등이 있다.
* He died when he was one hundred.
If it is fine tomorrow, we will hold a tennis tournament.
As soon as he saw me, he ran away.
Let's wait until he comes back.
● 문장의 종류
문장은 여러 가지 기준으로 분류될 수 있다.
① 문장의 의미상(내용상) 분류 : 평서문, 의문문, 명령문, 감탄문, 기원문
② 문장의 구조상 분류 : 단문, 중문, 복문
③ 동사의 종류에 따른 분류 : 제1 - 5 문형 <제2 장>
● 문장의 의미(내용)에 따른 분류
⑴ 평서문 : 어떤 사실을 서술하거나 단정하여 말하는 문장. 서술문이라고도 한다. 보통 <S + V>의 어순이 되며, 문장 끝에 마침표(.)를 붙이고 읽을 때는 문장 끝을 내려 읽는다. 긍정 평서문과 부정 평서문이 있다.
① 긍정문
* He is a student at Yale. I was surprised at her coming.
② 부정문
* Money isn't everything. I have never seen a tiger.
We don't know whether he is honest or not.
Nobody that has a common sense believe such a thing.
⑵ 의문문 : 상대방에게 질문하는 형식의 문장 평서문과는 달리 보통 <동사[조동사] + S∼?>
일반 의문문 ┌ 의문사 없는 의문문 : yes, no로 답할 수 있다.
└ 의문사 있는 의문문 : yes, no로 답할 수 없다.
선택 의문문 : <A인가 아니면 B인가?>라고 묻는 의문문
부가 의문문 : 평서문의 뒤에 aren't you?, do you? 같은 간단한 의문형을 붙여 상대방의 동의를 구하는 문장
간접 의문문 : 의문사로 시작하는 의문문이 문장의 일부 즉 문장의 주어 또는 타동사의 목적어가 되는 경우 - <의문사 + S + V>
① 일반 의문문
㉮ 의문사 없는 의문문 (Yes-No Question)
* Can you play the cello? Yes, I can. / No, I can't.
Won't you go to the movies tonight? - Yes, I will. / No, I won't.
He plays tennis every day. → Does he play tennis every day?
You went there by bus. → Did you go there by bus? Yes, I did. / No, I didn't.
Aren't you a cellist? - Yes, I am. / No, I am not.
Don't you like fish? - Yes, I do. / No, I don't.
<중요> 부정 의문문에 대한 대답은 우리말에 상관없이, 대답하는 내용이 긍정이면 Yes, 부정이면 No를 사용한다.
㉯ 의문사 있는 의문문 : who, what, which, when, where, why, how의 의문사로 시작되는 의문문. Yes나 No로 대답하지 않는다. 끝을 내려 읽는다.
㉠ 의문사가 주어인 경우 : <의문사(=S) + V∼?>
* Who broke the window? - Tom did.
㉡ 의문사가 <목적어, 보어, 부사>인 경우 : <의문사 + be동사[조동사] + S + R∼?>
* Where do you live? - I live in Kwangju.
Who is that lady? - She is my aunt.
What are you looking for? - I am looking for my shirt.
㉢ 의문의 내용이 목적어 또는 보어인 경우
* What do you want? - I want a glass of milk.
<중요> 구어체에서는 whom 대신에 who를 쓰는 경향이 많다.
* Whom do you want to see? → Who do you want to see?
② 선택 의문문 : 접속사 or를 써서 상대방에게 둘 중에서 선택을 요구하는 의문문으로 Yes나 No로 답하지 않는다. or 앞의 말은 올려 읽고 뒤의 말은 내려 읽는다.
* Are you a teacher or a novelist? - I am a cellist.
Which do you like better, coffee or tea? - I like tea better.
③ 부가 의문문 : 자기가 한 말에 대하여 상대방의 확인, 동의를 구하거나 가벼운 의문을 나타낼 때 쓰며, 평서문 뒤에 <V + S>의 형태로 온다.
부가의문문 만드는 방법
㉮ <긍정 평서문 + 부정의 부가 의문문> or <부정 평서문 + 긍정의 부가 의문문>
㉯ 부가 의문문의 주어 : 문의 주어를 대명사로 바꾸어 사용한다.
㉰ 부가의 문의 조동사 : 문의 조동사와 같은 것을 사용한다.
be동사 → am [is, are, was, were], 일반동사 → do [does, did]로 한다.
㉱ 부정의 부가의 문에는 반드시 <조동사 + not의 단축형>을 사용한다.
* Tom is very tired, isn't he?
She learned French last year, didn't she?
Mary can't speak German, can she?
The rain hasn't stopped yet, has it?
㉲ 예외 : 주문장이 긍정임에도 tag 부분을 긍정의 형태로 쓰는 경우
* You are staying here, are you? : <틀림없이, 당연히>의 긍정의 뜻을 강조
㉳ There is [are]의 부가의문은 be동사를 사용하고 주어 자리에는 there를 쓴다.
* There is a bench under the tree, isn't there?
㉴ 다음과 같은 특수한 부가의문문은 언제나 tag 부분의 억양이 올라간다.
* Let's play tennis, shall we? Play the cello, will you [won't you]?
Please pass me the salt, will you [won't you]?
④ 간접의문문 : 의문문이 명사절로서 다른 문장의 일부가 될 때 이를 간접의문문이라 한다. 특히 어순에 주의해야 한다.
㉮ 간접의문문 만드는 방법
㉠ 의문사가 없는 의문문 : 접속사 - if, whether, 어순 - if, whether + S + V
* Is he at home now? + I want to know it.
→ I want to know if he is at home now.
㉡ 의문사가 있는 의문문 : 접속사 - 의문사, 어순 - 의문사 + S + V
의문사가 주어인 경우는 <의문사 + V>의 어순이 된다.
* Where did he go ? + Nobody knows it. → Nobody knows where he went.
Who came here last night? + I know it → I know who came here last night.
<중요>간접의문문의 의문사의 위치
간접의문문에서 의문사가 이끄는 명사절의 어순은 원칙적으로 <의문사 +S + V>이지만, 주절의 동사가 think, suppose, believe, imagine, guess, say 등일 때는 의문사가 문장의 맨 앞으로 나간다.
* Tell me. + Where did you get it? = Tell me where you got it.
When will he start? + I want to know it. =
Do you think? + What is he? = What do you think he is?
Do you believe? + Which is the best? =
⑶ 명령문 : <∼해라, ∼하지 마라> 등과 같이 명령, 금지, 충고, 희망, 요구 등을 나타내는 문장을 명령문이라 한다. 주어 You는 보통 생략하고 동사의 원형으로 시작한다. 직접 명령문과 간접 명령문 두 가지가 있다.
① 직접명령문(긍정)
㉮ 기본형식 : 주어인 You를 생략하고 동사의 원형으로 시작한다.
명사, 형용사인(가 있는) 경우 Be를 쓴다.
앞이나 뒤에 please를 붙이면 어조가 부드러워진다.
* Be an honest boy. Be careful of your health.
Write your name in English.
Strike the iron while it is hot. 격언
Please stand up. = Stand up, please.
<참고>▷명령의 상대방을 특별히 지적해야 할 경우는 You를 생략하지 않는다.
* You read the text book, John.
▷명령의 뜻을 강조하기 위하여 강조의 조동사 do를 동사원형 앞에 두는 일이 있다.
<반드시 ∼해라, 꼭∼해라>
* Do read the text book, John.
㉯ 명령문 + 부가의문문
명령문에 will you?를 붙이면 <부탁>, won't you를 붙이면 <권유>의 뜻이 된다.
* Shut the door, will you? Come to the party, won't you?
② 직접명령문(부정) : <금지>를 나타내며, 동사의 원형 앞에 Don't를 쓴다. Don't 대신 Never를 쓰면 더 강한 <금지>가 된다.
* Don't say such a thing again. Never tell a lie again.
③ 간접명령문 (Let이나 Let's로 시작하는 명령문)
㉮ <Let + O + R∼> : <O가 ∼하게 (허락)하시오>
* Let me know the time when he will arrive.
㉯ <Let's + R∼> : <(권유) 우리 ∼하자>
* Let's have a drink, shall we? - Yes, let's. / No, let's not.
⑷ 감탄문, 기원문
① 감탄문 : 기쁨, 슬픔, 놀람 등의 강한 감정을 나타내는 문장. 끝에 감탄 부호(!)를 붙인다.
What과 How로 시작하며, 이때의 What과 How는 <매우, 참으로>의 뜻이다.
감탄문의 <S + V>는 생략 가능하다.
㉮ <What + a [an : 복수명사일 때는 생략] + 형용사 + 명사 + S + V!> : 명사 강조
* This is a very beautiful flower. → What a beautiful flower this is!
These are very pretty flowers. → What pretty flowers these are!
㉯ <How + 형용사[부사] + S + V!> : 형용사, 부사 강조
* That boy is very clever. → How clever that boy is!
He speaks very slowly. → How slowly he speaks!
You are very silly. → How silly (you are)!
<참고> 감탄문과 의문문의 어순에는 차이가 있다.
* How tall he is! How tall is he?
② 기원문 : 보통 <(May) + S + R ∼>, 이때의 May는 <바라건대∼하기를>의 의미
* May you live long! (May) God Bless you!
● 문장의 구조에 따른 분류
⑴ 단문 : <주부 + 술부> 관계가 하나뿐인 문장을 말하며, 수식어구가 붙어서 복잡한 구조의 문장이 될 수도 있다.
* Little birds sing in the bush.
Because of illness he could not go to the party last night.
⑵ 중문 : <등위절 + 등위접속사 + 등위 절>로 두 개 또는 그 이상의 등위절로 구성된 문장
등위접속사 : and, but, for, or, so 등
* The sun set and the moon rose.
He is poor, but he is never complains.
⑶ 복문 : 문장 안에 하나 또는 그 이상의 종속절을 포함하는 문장
<주절 + 종속절(명사절, 형용사절, 부사절)>, <종속절 + 주절>
* I think that he is honest.
This is the house where he was born.
He came to Kwangju when I was a chid.
While I was walking along the street, I met an old friend of mine.
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