예술, 문화 Art, Culture/유네스코 세계문화유산

라이팅온스톤 / 애이시내피, Writing-on-Stone / Áísínai’pi

Jobs9 2022. 9. 22. 16:28
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라이팅온스톤 / 애이시내피, Writing-on-Stone / Áísínai’pi

국가 : 캐나다(Canada)
위치 : N49 4 30 W111 37 60
등재연도 : 2019

등재기준
기준 (iii): ‘라이팅온스톤/애이시내피’의 신성한 경관과 암각화는 블랙풋 원주민들의 살아있는 문화전통의 탁월한 증거이다. 블랙풋 원주민들의 믿음에 따르면 영적인 힘들이 지구에 깃들어 있으며, 유산 내의 경관과 암각화의 특성은 심오하고 영속적인 관련 전통이 유형적으로 나타난 것이라 여기고 있다. 고지대의 초원지대인 성스러운 계곡의 전망은 이러한 신성한 성격에 기여할 뿐 아니라 전통적 문화 관행에도 영향을 미쳤다.  

탁월한 보편적 가치
‘라이팅온스톤 / 애이시내피(Writing-on-Stone/Áísínai’pi)’ 유산은 캐나다의 그레이트플레인스(Great Plains) 북쪽 가장자리의 혼합 초원 지역에 있는 신성한 장소이다. 밀크리버밸리(Milk River Valley)와 몇몇의 “쿨리(coulee, 말라버린 강바닥)”가 이 문화적 경관의 지배적 지형이며, 침식에 의해 형성된 장엄한 형태의 ‘후두스(hoodoos, 빙하의 녹은 물과 얼음, 바람에 의해 침식된 사암)’가 집중적으로 나타나 있는 지질학적 특징이 있다. 블랙풋연합(Blackfoot Confederacy, Siksikáítsitapi, 블랙풋어를 사용하는 캐나다 원주민 연합)는 이곳의 사암 절벽과 경관의 여러 특징적인 공간에 그림을 그리거나 새겨서 영적인 메시지를 남겼다. 블랙풋 원주민(Blackfoot people)은 이 경관을 신성한 장소로 여겼으며, 이러한 전통은 수세기에 걸쳐 다양한 의식과 이 지역에 대한 존중을 통해 오늘날까지 지속되고 있다. 

이 유산은 크게 3개의 요소로 이루어져 있다. 주요 요소는 ‘애이시내피’이며 약 10km 정도 떨어진 해프너 쿨리(Haffner Coulee), 수천 개의 암각화가 있는 파버티락(Poverty Rock)이다. 이 고고학 유적지가 형성된 시기는 약 4,500~3,500년 BP(before present, 약자 BP는 고고학과 지질학의 기산년으로 1950년을 기준하여 그 이전의 연대 값을 뜻한다)와 ‘접촉시대(Contact Period, 유럽인과 아메리카 원주민과의 상호 교류 기간을 뜻하는 고고학 용어)’ 사이의 기간을 포괄한다. 현재 계곡에 남아 있는 암각화들은 수천 년에 걸쳐 창조된 것으로, 대부분의 이미지들은 접촉시대 이전의 후기와 접촉시대 이후의 초기(1,000년 BP부터 19세기 중반)에 그려진 것이다. 그중 가장 오래된 그림은 아마도 약 3,000년 BP에 그려진 작품으로 추정된다.

완전성
문화적으로 중요 지형에 나타나 있는 표현을 포괄적으로 포함하여 ‘라이팅온스톤/애이시내피’의 2가지 주요한 암각 예술 전통의 특징이 나타난 모든 범위, 신성성 있는 곳곳의 뷰쉐드(viewshed, 가시 구역) 등을 비롯한 탁월한 보편적 가치를 표현하는 모든 요소들은 유산의 경계 내에 있다. ‘라이팅온스톤/애이시내피’를 구성하는 유무형의 유산은 오늘날 블랙풋 원주민들의 문화적·정신적 맥락 안에 지속적으로 통합되어왔다. 유산의 완전성을 강화하기 위해 접근 제한 구역이자 고고학적 보호구역의 한 가운데에 있는 로데오 부지는 없애거나 이전되어야 할 것이다. 

진정성
유산의 형태와 개념, 재료, 입지와 배경, 용도와 기능, 전통, 정신과 인상의 진정성은 잘 보존되었고, 매우 다양한 전통적·민속학적·고고학적인 증거로써 식별된다. 암각화의 형태와 개념의 진정성은 주제, 형태적 특성, 양식적 수준, 그림에 나타난 규칙이나 문양 등에 의해 입증되며, 잘 기록된 원주민의 전통과 부합된다. 경관의 특성은 손상되지 않았고 진정성이 있으며, 유럽인들이 정착하기 시작한 이후에도 거의 변경된 적 없다. 고고학적 발굴과 유물은 원주민이 유산 지역에 정착한 초기에 어떤 것들을 이용했는지 입증한다. 블랙풋 원주민들이 유산의 중요성을 전통적으로 지키고 유산을 의례에 이용했다는 사실은 유산의 무형적 가치, 유산의 지위, 유산의 환경에 대한 진정성을 입증한다.

보존 및 관리체계
‘라이팅온스톤/애이시내피’ 유산은 앨버타주립공원법(Provincial Parks Act of Alberta)의 규정에 따라 완벽하게 보호 및 관리되고 있다. 유산을 구성하는 3가지 요소와 완충구역은 라이팅온스톤 주립공원 내에 있다. 유산의 경계 내에서 산업적·상업적 개발은 금지되어 있다. 유산의 21% 이상은 접근 제한 구역 내에 있고, 블랙풋 원주민들이 전통적인 목적으로 이곳에 접근하는 것은 허용되지만, 문화적 관점에서 가장 민감한 구역에 대한 일반인의 무단 접근을 막고 있다. 유산의 모든 문화적 특성은 캐나다 관할권으로는 가장 높은 수준의 보호에 해당하는 앨버타주역사자원법(Historical Resources Act of Alberta)에 의거한 보호조항의 적용을 받고 있다. 

포괄적 관리 시스템이 현재 구비되어 있고, 암각화를 모니터링 하는 프로그램이 시행중이다. 블랙풋 원주민들은 ‘라이팅온스톤/애이시내피’의 관리에 전적으로 참여하고 있으며 전통적·문화적 관행을 위한 지속적인 접근과 적절한 관리 이행을 보장받고 있다. 관리계획은 정기적으로 개정되고 있으며 블랙풋 공동체와 협력하여 작성한 개정된 새 계획이 곧 완성될 예정이다. 공개 협의의 최종 단계가 완료될 때까지는 임시관리 지침(Interim Management Directive)이 적용될 예정이며 수정된 관리계획은 이미 채택되었다. 



Writing-on-Stone / Áísínai’pi 
The property is located on the northern edge of the semi-arid Great Plains of North America, on the border between Canada and the United States of America. The Milk River Valley dominates the topography of this cultural landscape, which is characterized by a concentration of pillars or hoodoos – columns of rock sculpted by erosion into spectacular shapes. The Blackfoot Confederacy (Siksikáíítsitapi) left engravings and paintings on the sandstone walls of the Milk River Valley, bearing testimony to messages from Sacred Beings. Dated in situ archaeological remains cover a period between ca. 4,500 BP - 3,500 years BP and the Contact Period. This landscape is considered sacred to the Blackfoot people, and their centuries-old traditions are perpetuated through ceremonies and in enduring respect for the places. 
 

Outstanding Universal Value
Brief synthesis

Writing-on-Stone / Áísínai'pi is a sacred site in a mixed grassland prairie region on the northern edge of the Great Plains. The Milk River Valley and several “coulees” dominate the topography of this cultural landscape, whose geological features include a concentration of hoodoos, with spectacular forms sculpted by erosion. The Blackfoot Confederacy (Siksikáítsitapi) has left engravings and paintings on the sandstone walls and landscape features, which bear witness to spirit messages. The landscape is considered to be sacred by the Blackfoot people, and centuries-old traditions are perpetuated today in various ceremonies and in the respect in which the place is held. 

The property consists of three components - the main component Áísínai’pi, and some 10 km away Haffner Coulee and Poverty Rock - and contains thousands of rock art images. Dated in situ archaeological remains cover a period between ca. 4,500 BP -3,500 years BP and the Contact Period. The rock art has been made in the valley for thousands of years, with most of the images dating to the later Pre-contact and early Post-contact periods (1,000 years BP to the mid- nineteenth century), with the oldest art possibly dating up to ca. 3,000 years BP.

Criterion (iii): The sacred landscape and the rock art of Writing-on-Stone / Áísínai’pi provide exceptional testimony to the living cultural traditions of the Blackfoot people. According to Blackfoot beliefs, spiritual powers inhabit the earth, and the characteristics of the landscape and the rock art in the property reflect tangible, profound and permanent links with this tradition. The viewsheds of the sacred valley, with high grassland prairies, also contribute to its sacred character and influence traditional cultural practices. 

Integrity

All the elements that are necessary to express Outstanding Universal Value are contained within the property boundaries, including a comprehensive representation of culturally significant landforms, a full range of characteristics of the two main documented traditions of rock art at Writing-on-Stone / Áísínai'pi, and the viewsheds that contribute to their sacred character. The tangible and intangible attributes of Writing-on-Stone / Áísínai'pi continue to be incorporated in the cultural and spiritual context of the Blackfoot people today. The rodeo grounds, located in the heart of the restricted access zone or archaeology reserve, should be removed and relocated in order to strengthen the property’s integrity. 

Authenticity

The authenticity of the form and conception of the property, of materials and substance, of situation and setting, of use and function, of traditions, of spirit and impression is well established, and is corroborated by large amounts of traditional, ethnographic and archaeological evidence. The authenticity of the form and conception of the rock art is evidenced by its subject, its formal and stylistic qualities, and its pictorial conventions and motifs, which correspond to well documented traditions of the indigenous peoples. The character of the landscape is intact and authentic, and has undergone few modifications since the beginning of European settlement. The archaeological excavations and the inventories have demonstrated the early date of settlement and use of the property by the indigenous peoples. The continuing traditional importance and ceremonial use of the property by the Blackfoot people bear witness to the authenticity of its intangible values, its situation and its setting. 

Management and protection requirements

Writing-on-Stone / Áísínai'pi is entirely protected and managed by virtue of the provisions of the Provincial Parks Act of Alberta. The three components of the serial property and the associated buffer zones are included in the provincial park of Writing-on-Stone. Industrial and commercial development inside the property is prohibited. More than 21% of the property is located in a restricted access zone, preventing unauthorised public access to the zones that are most sensitive in cultural terms, although the Blackfoot people are still allowed access for traditional purposes. All the property’s cultural attributes are subject to the protection provisions of the Historical Resources Act of Alberta, the highest level of protection in this Canadian jurisdiction. 

A comprehensive management system is in place, and a programme for monitoring the rock art has been implemented. The Blackfoot people are fully participating in the management of Writing-on-Stone / Áísínai'pi, while ensuring appropriate management practices and continuous access for traditional and cultural practices. The management plan is regularly revised, and a new edition, drawn up in collaboration with the Blackfoot communities, is nearing completion. The Interim Management Directive will be used until the final stage of the public consultation has been completed, and the revised management plan has been adopted. 

 

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