잡스 영어/영어 문법

영어 문법, 기출 핵심 200 #05

Jobs 9 2023. 1. 10. 17:01
반응형

● will you....? 는 '부탁, 권유'를 나타내고, 'Won't you...?'는 권유를 나타낸다.

 

. Will you show me the way o the station? (부탁)

. Won't you go camping with us? (권유)

 

 

 두 개의 과거 중 먼저 일어난 것은 과거완료(대과거) 구문으로 하지만 일어난 순서대로 말하면 과거만 쓴다.

 

. He gave me a novel, but I lost it.

. I lost the novel which he had given me.

 

 

 hope, expect, suppose, intend, mean(의도하다)에 완료 부정사(to+have+pp)를 붙이거나 과거 완료형에 단순 부정사를 붙이면 이루어지지 못한 것을 말한다.

 

. He hoped to have met her.

. He hoped to meet her in vain.

. He hoped to meet her, but he couldn't.

 

 

 의문문에 대한 답을 할 때 do를 쓰면 동사+목적어를 모두 나타나게 되는 것이 되고 의문문의 동사를 그대로 쓰면 목적어까지 써야 된다.

 

. Did you tell the truth?

- Yes, he did. (O)

- Yes, he told. (X)

- Yes, he told the truth. (O)

 

 

 cannot... too는 "아무리... 히도 괜찮다"인데 too를 쓰지 않고 접두어 over-가 있는 동사를 써도 된다.

 

. You cannot overpraise her conduct. (너는 그녀의 행동을 아무리 칭찬해도 괜찮다.)

 

 

 see, hear, feel 은 지각동사로 목적어 뒤에 동사원형을 쓰지만 '인식'을 의미하는 뜻으로 쓰이면 목적어 뒤에 to be가 쓰인다.

 

. I see it to be a mistake. (나는 그것이 잘못이라는 것을 안다.)

 

 

 동명사의 의미상의 주어는 소유격이 원칙이지만 소유격을 만들 수 없는 것은 그대로 쓴다.

 

. I have no doubt of both of them being wrong. (나는 그들 둘 다가 틀렸음을 의심하지 않는다.)

 

 

 같은 문장에서 다른 태의 문장은 피하는 것이 좋다.

 

. He gave me my pay and I was told where to go. (X)

. He paid me and told me where to go.

 

 

 미래 완료는 (will/shall have + pp)는 미래의 어느 때까지의 완료될 일을 나타낸다.

 

. I shall have eaten by the time you arrive. (네가 도착할 때쯤은 나는 식사를 했을 것이다.)

 

 

 yet, already, so far(지금까지), up to now, before, recently, lately 등은 현재완료와 같이 잘 쓰인다.

 

. Has he returned your pen yet?

 

 

 if 절에 should를 쓰면 '혹시... 한다면'의 뜻이고 주절에는 명령문이나, 조동사 현재, 조동사 과거가 쓰인다.

 

. If you should see Jay, tell him to meet us.

 

 

 should have +pp는 이루어지지 않은 일에 대하여 유감의 뜻을 나타내는 구문이다.

 

. The train should have been here by now. (기차가 지금쯤 여기에 왔어야만 하는데)

 

 

 used to + 원형동사는 과거의 규칙적인 습관을 나타낸다. 'be used to + 동명사'는 '... 에 익숙하다'이고 'be used to + 원형'은 '... 하는 데 사용된다'이다.

 

. This tool is used to bore a hole.

 

 

 

  would rather는 prefer의 뜻이고 뒤에 동사원형이 온다.

 

. I'd rather go to a play than see a movie.

 

 

 같은 형의 조동사가 이어지는 본동사와 이어질 경우 처음만 쓰는 것이 좋다.

 

. He will preserve the fresh flower and will discard stale one. (X)

. He will preserve the fresh flower and discard the stale one.) O)

 

 

 같은 동사의 반복은 좋지 않으며 too나 so와 조동사와 같이 써서 나타낸다.

 

. I went to school in Ann Arbor and Ginger went to school in Ann Arbor. (X)

. I went to school in Ann Arbor and so did Ginger.

 

 

 사역동사 have, make와 지각동사 see, hear, feel의 목적어가 직접 행하는 것은 목적어 뒤에 동사원형을 써서 나타내고, 당하는 것은 과거분사로 나타낸다.

 

. Did you have your oil checked at the gas station?

. If the gardener comes today, have him plant the rosebush.

 

 

 의미상의 주어 없이 분사만 있는 것은 주절의 주어와 같은 경우이다.

 

. Jumping to the ground, my key fell out. (X) (뛰는 것은 key가 아니고 '나'이다.)

. Jumping to the ground, I lost my keys. (O)

 

 

 because of는 부사구이므로 동사를 수식하고 due to의 due는 형용사이므로 be 동사의 보어가 된다.

 

. She was absent because she was sick.

. Her absence was due to her sickness.

 

 

 farther, farthest는 거리를 나타내고 further, furthest는 정도, 범위, 양을 나타낸다.

 

. Alaska is farther than I thought.

. If you need further assistance, please ask.

 

 

 빈도를 나타내는 부사 (ever, never, often, seldom, hardly, scarcely, always)는 본동사의 앞에, 조동사와 be동사 뒤에 둔다.

 

. Ellen has never sailed a boat.

. He seldom complains.

. Nina is often late for class.

 

 

 부사와 동사를 목적어 사이에 두어서는 안 된다.

 

. I will meet today the president. (X)

. I will meet the president today. (O)

 

 

 최상급의 형용사와 of the two, because, for가 있는 구문에서의 비교급 앞에는 the가 붙는다.

 

. Mr. Kim is the smartest architect in the company.

. He is the smaller of the two.

 

 

 집단의 구성원과 비교할 때는 자기가 제외되도록 other나 else를 쓴다.

 

. Jim's car was faster than any other in the race.

. Anne is heavier than anyone else in the laboratory.

 

 

 다음은 의미상 비교급이 있을 수 없다.

 

. absolute, final, ultimate(궁극적인), sole (유일한), first, unanimous (만장일치의), total, last, unique, eternal, primary, only

 

 

 동격어로 쓰인 대명사의 수와 격은 대명사가 나타내는 명사를 따른다.

 

. He asked for two volunteers, you and I. (X)

. He asked for two volunteers, you and me. (O)

. Us girls are going out shopping now. (X)

. We girls are going or shopping now. (O)

 

 

 전치사의 목적어는 목적격이다.

 

. Henry was asked to choose between Jack and I. (X)

. Henry was asked to choose between Jack and me. (O)

 

 

 different 뒤에는 from이다.

 

. Life here is not different than life anywhere else. (X)

. Henry here is not different from life anywhere else. (O)

 

 

 주어의 수를 동사는 따라야 한다.

 

. The carton of eggs is on the table.

. The data have arrived just in time. (data는 datum의 복수)

 

 

 삽입구는 무시하고 주어와 동사만을 일치시킨다.

 

. Joe, as well as his two cousins, calls me every day.

. My two aunts, along with their dog DJ, visit me every Sunday.

 

 

 There는 주어가 아니고 유도부사이므로 주어를 확인하여 동사의 수를 정해야 한다.

 

. There is a sparrow on the window ledge.

. There are 300 apartments in my building.

 

 

 주격보어는 주격이고 목적격 보어는 목적격이다.

 

. The best player may be he.

. I think it to be her.

. It was him that I liked. (강조 구문이므로 예외)

 

 

 부정사 앞에 의미상의 주어가 없으면 주절의 주어와 동일하다는 뜻이다.

 

. To live life fully, friends are needed. (X)

. In order to live life fully, one must have friends. (O)

 

 

 hardly, scarcely, barely 등은 부정의 뜻에 가까우므로 다른 부정어와 같이 쓰이지 않는다.

 

. Tom didn't hardly touch his dinner tonight. (X)

. Tom hardly touched his dinner tonight. (O)

 

 

 Almost는 바로 다음의 단어를 수식한다.

 

. Last week I almost lost $100. (잃을 뻔하다)

. Last week I lost almost $ 100. (거의 100불을 잃었다)

 

 

 수식어는 무엇을 수식하는지 문명해야 한다.

 

. Mary held the baby with a smile on her face. (X) (누가 웃는지 분명하지 않다)

 

. With a smile on her face, Mary held the baby. (O)

 

 

 절이 무엇을 수식하는지 분명히 나타내어야 한다.

 

. Difficulties confronted the company which must be solved. (X)

. Difficulties which much be solved confronted the company. (O)

 

 

 대명사는 가리키는 것이 분명해야 한다.

 

. When she was seven years old, Katie's sister got the mumps. (X) (she는 누구?)

. Katie's sister got the mumps when she was seven years old. (O)

 

 

 동사와 직접연결 되는 말 앞에 다른 말이 들어와서는 안 된다.

 

. We went last year to New York. (X)

. We went to New York last year. (O)

 

 

 하나의 문장은 중심내용을 나타내도록 되어야 한다.

 

The students were in the library and they were all from different countries. (X) (관계없는 내용이 and로 이어져 있다)

. Students from all over the world were using the library. (O) (관계없는 내용을 종속절이나 구로 처리한다.)

 

 

 동일 문장은 논리적으로 정리되어야 한다.

 

. The batter was made, the icing was applied, and the cake was baked.(X) (batter; 반죽, icing은 최종 단계이다)

. The batter was made, the cake was baked, and the icing was applied. (O)

 

 

 말은 논리적이 되어야 한다.

 

. Reading street signs is a real problem for the illiterate. (X) (문맹자가 읽는다는 것은 말이 될 수 없다)

. The inability to read street signs is a real problem for the illiterate. (O)

 

 

 중심내용을 종속절에 두어서는 안 된다.

 

. The car slowly rumbled to a halt as I realized we had run out of gas.(X) (중요한 것은 휘발유가 떨어진 것이다)

. As the car slowly rumbled to a halt, I realized we had run out of gas. (O)

 

 

 

 접속사는 뜻에 맞게 써야 된다.

 

. The reason she is fat is because she overeats. (X) (reason과 because는 뜻이 중복되어 부적당하다)

. The reason she is fat is that she overeats. (O)

 

 

 관계 대명사와 관계부사는 접속 기능을 가지므로 다른 접속사와 같이 쓰지 않는다.

 

. I want to buy the blue suit, but which is too costly for me. (X)

. I want to buy the blue suit, which is too costly for me. (O)

 

 

 이차적인 내용을 등위접속사(and)로 연결하는 것은 부적당하다.

 

. Josephine is in the room, and Hugh won't speak to her. (X)

. Even though Josephine is in the room, Hugh will jot speak to her. (O)

 

 

 같은 내용은 같은 구문으로 나타낸다. (평행 구조)

 

. It was cold, rainy, and there was too much wind. (X)

. It was cold, rainy, and windy. (O)

. Ice skating is more exciting than to roller skate. (X)

. Ice skating is more exciting than roller skating. (O)

. The motor sputtered, coughed, and then it was stalled. (X)

. The motor sputtered, coughed, and then stalled. (O)

 

 

 혼동될 가능성이 없으면 같은 말은 생략하는 것이 좋다.

 

. Mr. Kim went to the post office, to the supermarket, to the drugstore, and to the library. (제일 앞의 to만 필요하다)

 

 

 전치사의 목적어는 목적격이다.

 

. Nobody except you and she saw the robber run away. (X)

. Nobody except you and her saw the robber run away. (O)

 

 

 비교의 대상은 같아야 한다.

 

. The population of New York is larger than Seoul. (X)

. The population of New York is larger than that of Seoul. (O)

. His point of view is quite different from me. (X)

. His point of view is quite different from mine. (O)

 

 

 자주 나오는 격언과 속담은 반드시 알아둔다.

 

. One man's meat is another man's poison.

(한 사람에게 고기가 되는 것이 다른 사람에겐 독이 되는 경우가 있다.)

. A stitch in time saves nine. (제 때의 바늘 한 뜸은 아홉 바늘을 던다)

. Better late than never. (하지 않는 것보다 늦게라도 하는 것이 낫다.)

. Waste not, want not. (낭비가 없으면 부족이 없다)

. Two wrongs never make a right. (나쁜 일이 거듭되어서 옳은 일이 되는 법은 없다)

. Penny wise, pound foolish. (작은 돈은 아끼며, 큰돈은 아끼지 않는다)

. Easy come, easy go. (쉽게 버는 돈은 쉽게 나간다)

. Take care of pence and the pounds will take care of themselves.

(푼돈을 소중히 하면 큰돈이 저절로 모인다)

 

 

 주의할 몇 가지 생활 영어 표현

 

. The store changed hands again. (그 가게 주인이 또 바뀌었다.)

. She was near tears. (그녀는 막 울음이 터질 것 같았다)

. This lunch is on me. (오늘 점심은 내가 사겠다)

. He writes novels on the side. (부업으로 소설을 쓴다)

. I don't deserve your thanks. (뭐 감사할 것까지야 있겠어요?)

. It gets me! (열받는구먼!)

. That's the spirit. (암 그래야지)

. Count me in. (나도 끼워 줘)

. Count me out. (나 빼 줘)

. At it again! (또 그 짓이야!)

. You can say that again. (지당하신 말씀)

. After you, please! (먼저 하시죠!)

. After you with the paper, please. (신문 보시고 난 뒤 좀 보여 주십시오)

 

 

 요일, 날자, 달을 묻는 표현

. 요일 : What day is it today? / What day is today? / what day of the week is it today?

. 날짜 : What's the date? / What day of the month is it today?

. 달 : What month is this?

 

 

 단위를 표시하는 복수는 단수 동사를 받는다.

. Twelve years is a long time to spend in exile. (12년은 망명생활로 보내기에는 긴 시간이다)

. Ten miles is a long way when I was child.

. I haven't seen her this two hours.

 

 

 뜻을 구별해야 할 형용사

. succeed : successful (성공적인) / successive (연속적인)

. moment : momentous (중요한) / momentary (일시적인)

. industry : industrious (근면한) / industrial (산업의)

. sense : sensible (분별력 있는) / sensitive (민감한)

. compare : comparable (비교할 만한) / comparative (비교적)

. credit : credible (믿을만한) / credulous (쉽게 믿는)

. practice : practical (현실적인) / practicable (실천에 옮길 수 있는)

 

잡스9급 PDF 교재

✽ 책 구매 없이 PDF 제공 가능
✽ adipoman@gmail.com 문의
 
유튜브 강의

 

반응형